L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[FIN] Hyveiden kirja - Oanen perintö -

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Le Dogme - The Dogma
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Sam Juin 10, 2023 2:08 am    Sujet du message: [FIN] Hyveiden kirja - Oanen perintö - Répondre en citant

Citation:

_________________


Dernière édition par Kalixtus le Sam Juin 10, 2023 2:10 am; édité 1 fois
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Sam Juin 10, 2023 2:08 am    Sujet du message: Répondre en citant

Citation:


    Oanen peili


    Johdanto

    Rakas Oanen peili ,
    Sinä heijastat minua sellaisena kuin olen: Jumalan salaperäisesti valitsema ihminen ihmiskunnan joukossa opastamaan heitä elämän vihreille laitumille. Olet ainoa ihminen, jolle voin puhua vapaasti yksinäisyyteni syvyyksistä.
    Ennen kuin Jumala oli pyytänyt minua, olin yksin ja väärinymmärretty. Tunnen samoin vielä nytkin, vaikka minua ympäröi kunnioitus.
    Jumala on vetäytynyt maailmasta ja jättänyt ihmiset elämään ja menestymään omalla tavallaan. Ja minun on kohdattava Hänen valitsemansa kohtalo, joka saa minut tuntemaan itseni vangiksi.
    Tässä lähes täydellisessä ahdingossa ja vain Hänen rakkautensa ohjaamana minun on perustettava kirkko.
    Oi peili seinällä, se on armo, että vuodet sallivat minun kirjoittaa ajatukseni, epäilykseni ja näkemykseni maailmasta, jota Jumala haluaisi.

    Oane.


    I) Katkelmia Oanen elämästä

    Jumala, tyhjyys ja nimetön olento

    Minulla on jo pitkään ollut ajatuksia siitä, että ei-mitään (ennen kuin Jumala oli luonut maailman) ja Jumala itse ovat olemassa yhdessä. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että Ei olemus on Jumalan pimeä puoli. Kuin likainen, öljyinen ja tahmea maa, jonka Hän on luonut, jossa kaikki nuo käymiset, mätänemiset ja muhimiset ovat kuin matoja, jotka kuihtuvat tavalla, joka yksin hänelle heijastaa niiden mustuutta.
    Ja kuitenkin tämä likainen paikka tuottaa maailman hienoimpia hedelmiä: yksikään niistä ei synny mustana, vaan jumalallisten hyveiden kauniina hedelminä.
    Ei mikään itsessään oli sekä hedelmällisyyden että mätänemisen kaaos, aivan kuten maa, jota astumme.
    Hyvä ja paha, musta ja valkoinen. Ehkä musta syntyi pienellä osuudella valkoista, samoin kuin valkoinen syntyi pienellä osuudella mustaa. Kuin jonkinlainen ikiliikkuja, joka toistaa ilkeää alkukaaosta.
    Näin Jumala itse syntyi Pahan vastakohtana, nimettömänä olentona (sillä sitä ei voi nimetä, koska sitä kutsuttaisiin myös Jumalaksi).

    Sanotaan, että Jumala on kaiken luoja, mutta tämä on väärin.
    Aivan kuten tyhjyys on Jumalan pimeä puoli taivaassa, niin on myös Nimetön Olento maan päällä.
    Ja minä, Oane, yksin ihmisten joukossa, olen tämän ikuisen kaksintaistelun keskipiste, kun Jumala kohtaa Jumalan.

    Kolme palloa

    Maailma koostuu kolmesta sfääristä: hyvästä, pahasta ja epävarmuudesta.
    Hyvän sfääri on aurinko, joka lämmittää meitä ja antaa kasvien kasvaa; paha on kuu, joka on sairaan keltainen, kalpea heijastus auringosta, sen pinta näyttää halkeilevalta kuin tuhat tulivuorta sylkäisisi jatkuvasti tulta; epävarmuuden sfääri on maapallo.
    Maa itsessään on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: on Taivas, joka on hyvän kokonaisuus, maan multa ja muta on Pahan paikka, ja näiden kahden välissä on ihmisten maailma, joka edustaa epävarmuutta.
    Jumalan luomus - ihmiset elävät tässä epävarmuuden sfäärissä, ja tämä epävarmuus heijastuu heihin. Niinpä meillä kaikilla on se sisällämme, niin kuin Jumalalla, Isällämme, on itsessään osuus pahasta ja pimeydestä, joka oli olemassa ennen ilmestystä.
    Pahuus on olemassa, koska syntyi kauhea Nimetön olento, joka muuttui ja pystyi rankaisematta kiusaamaan ihmisiä, kauan ennen Jumalaa. Se oli ihminen ihmisten joukossa, ja se jakoi Jumalan, maailman ja maan tavoin kolme kehää, hyvän, pahan ja omantunnon, epävarmuuden saven.

    Joissakin ihmisissä hyvä voittaa, toisissa paha voittaa, ja lopulta on niitä, jotka liikkuvat näiden kahden välillä.
    Hyvän ja pahan epävarmuus

    Totta puhuakseni vain harvat ihmiset tietävät, ovatko heidän tekonsa hyviä vai huonoja. Ehkä vain Nimetön olento ja hänen palvelijansa tietävät.
    Tunsin erään miehen, joka oli vakuuttunut siitä, että vain rikkaus voi tuoda hänelle onnea. Niinpä hän omisti aikansa rikastumiselle, hän jopa myi vaimonsa orjaksi muille miehille lisätäkseen tulojaan, ja näin rikastuessaan hän vaikutti onnelliselta.
    Mutta sitten näin, kuinka joutilaisuus ja tylsyys valtasivat hänet, ja hän joi viiniä, josta tuli hänen hajamielisyytensä lähde. Näin, kuinka hänestä tuli raivoa ja vihaa täynnä oleva mies, kunnes lopulta eräänä humalaisena iltana hän päätti uhrata ainoan poikansa Jumalalle. Mutta melkein viime hetkellä, kun hänen veitsensä oli juuri iskemässä uhriin ja lapsenmurha olisi tehty, en tiedä mikä, mutta jokin pysäytti hänet kesken teon, aivan kuin yhtäkkiä hyvän ja pahan hehku olisi herännyt eloon ja herättänyt hänen omatuntonsa.
    Missä kulkee hyvän ja pahan raja?
    Tämä mies halusi olla hyvä, mutta sen sijaan hänestä tuli paha. Sitten kun hän halusi toimia pahasti, hyvä on tullut esiin.
    Ajattelen usein, että halutessaan tehdä hyvää, tulee tietämättään paha teko.

    Moraalinen

    Tämä episodi oli saanut minut ymmärtämään, että minun, Oanen, oli korjattava elämän säännöt. Joten olen keksinyt moraalin.
    Kaikki tunteet ovat nautinnollisia: rakkaus, perversio, viha. Ja ihmiset toimivat noiden tunteiden mukaan, mutta jotkut teot muuttuvat pahoiksi: se viettelee uhrit ja johtaa heidät harhaan. Siksi luettelen kaiken, mikä tuhoaa ja tuottaa tuskaa ihmisille, ja käytän valtion lakia tällaisen moraalin perustana:
      - Älä varasta
      - Älä tapa
      - Kunnioita vanhempiaan
      - Älä todista valheellisesti lähimmäistä vastaan.
      - Älä himoitse hänen omaisuuttaan
      - Älä käyttäydy maltillisesti
      - Kunnioita toisten vapautta

    Kehotin kaikkia noudattamaan näitä sääntöjä ja käyttämään niitä keinona erottaa hyvä ja paha toisistaan. Niinpä ensimmäisistä laeista, moraalista ja seitsemästä käskystä on seurannut ja onnistunut yhteisössä.
    Ja minusta tuli sekä yhteisöni uskonnollinen että poliittinen johtaja. Pelkäsin näitä vastuita silloin, ja pelkään niitä edelleen. Se on tämä raskas poltettu, jonka Jumala on jättänyt olla vetäytymällä maailmasta.

    Jumala on mysteeri

    On pelottavaa, ettemme koskaan pysty selittämään itsellemme, mikä Jumala on: Hän on älymme kyvykkyyden yläpuolella. Voimme vain tietää, että Jumala on olemassa ja että hän on täydellinen. Emme voi käsittää niin absoluuttista ja ihanteellista olentoa, koska älymme on "äärellinen" (eli rajallinen), kun taas Jumala on "ääretön". Hänen täydellisyytensä on ylivertaisesti kaiken yläpuolella, ja kaikki, mitä voimme sanoa, on vain hänen nimensä.
    Voimme vain kumartua Hänen eteensä ja esiintyä pelkkinä kuolevaisina, jotka nöyrästi etsivät Häntä. Kuolevaisia, jotka toivovat, epäilevät ja tietävät, että Hän on kanssamme virheistämme, väärinkäsityksistämme ja epätarkkuuksistamme huolimatta. Me olemme hänen lapsiaan, joita yhdistää isyyden ja rakkauden siteet.

    Voiko Paha koskaan voittaa?

    En ole koskaan nähnyt pahan voittavan hyvää.
    Jumala tietää, että hänessä on paha, pimeä puoli. Hän tietää kaiken, myös itsensä. Mutta hän taistelee pimeyttä vastaan, sillä hän pyrkii tekemään vain hyvää, ja siksi hän on luonut meidät. Me olemme tae siitä, että Jumala ei koskaan anna pahan vallita hänessä, jos me rakastamme häntä. Rakkaus itsessään ei siis ole vain syy elää, vaan myös hyvän olemassaolon syy Jumalassa. Jos hylkäämme rakkautemme Jumalaa kohtaan, niin hyvä katoaa pimeyteen, joka nielaisee kaiken ja tuhoaa maailman.
    Kun Jumala loi meidät, hän antoi meille myös keinot torjua pahaa taistelemalla sen maanpäällistä emansiota vastaan: nimetöntä olentoa. Aivan kuten rakkautemme auttaa Jumalaa taistelussa pahaa vastaan taivaassa, meidän taistelumme sitä vastaan maan päällä on apuamme Jumalan taistelussa hänen pimeää puoltaan vastaan.

    II) Autuaat sanat

    Joka sunnuntai meillä oli kansankokous, johon olen koonnut kaikki yhteisöni ihmiset ja jossa kaikki päätökset tehtiin. Ratkaisimme perheongelmia, konflikteja naapureiden kanssa, keskustelimme yhteisön hallinnosta ja opetin moraalisia periaatteita, joiden pitäisi ohjata toimintaamme, jotta voisimme voittaa pahan ja auttaa Jumalaa hänen ikuisessa taistelussaan.

    Näin olen antanut sarjan tuomioita..

      Autuaita ovat hengeltään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
      Autuaita ovat nöyrät, sillä he perivät maan.
      Autuaita ovat ne, joilla on tuskaa, sillä heitä lohdutetaan.
      Autuaita ovat ne, jotka janoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä he tulevat kylläisiksi.
      Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat armon.
      Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan kaikessa kirkkaudessaan.
      Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heitä kutsutaan Jumalan lapsiksi.
      Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
      Autuaita olette te, kun ihmiset herjaavat teitä ja vainoavat teitä ja puhuvat kaikenlaista pahaa teitä vastaan valheellisesti minun takiani.
      Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaassa.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Sam Juin 10, 2023 2:09 am    Sujet du message: Répondre en citant

Citation:


    Noam, oanismin isä


    1) Miten kaikki menettivät Oanen perinnön?

    Oanylonen tuhoutumisen jälkeen eloonjääneet jakautuivat useisiin ryhmiin, joilla ei pian ollut mitään tekemistä toistensa kanssa.
    Lähes kaikki hylkäsivät esi-isiensä uskonnon uskoen, että Oanylonen romahdus johtui Oanen opettamasta uskonnosta, ja he alkoivat kunnioittaa monia jumalia - keksivät siis pakanuuden.

    Totuus on kuitenkin se, että eräs Noam, Oanen veljenpoika sekä hänen sukulaisensa ja palvelijansa pysyivät uskollisina hänen ajatuksilleen. Noam oli myös se, joka pelastettiin liekeistä Peili Oane , josta meillä ei valitettavasti ole nykyään paljon säilynyt fragmentteja.
    Tästä pienestä alkukantaisen uskomuksen alkusysäyksestä yhteen Jumalaan säilyi ja jatkui, ja se on kirkkomme vanhin haara, josta myöhemmin tulisi aristotelismin lähde.

    2) Noam pohtii Oanylone-katastrofia ja keksii käsitteet 3 ja 8.

    Noam oli yksi ensimmäisistä, joka tutki Oanylonen kaatumisen syitä, ja hän kirjoitti siitä kirjan (joka on valitettavasti nyt kadonnut), joka toimi Spyosun perustana, kun hän alkoi kirjoittaa Hyveiden kirjaa.

    Toisin kuin Spyosu , Noam oli kuitenkin vakuuttunut siitä, että acedie (mielen laiskuus) oli kehittynyt, koska sen ei uskottu vähentäneen ihmisten työaikaa ihmismielen keksimien koneiden käyttämän ajan voiton mukaisesti.
    Useimmat liike-elämän mestarit eivät sitä paitsi tienneet muuta kuin sen, että tarvitaan kovaa työtä ja vielä kovempaa työtä, jotta voitettaisiin vielä enemmän. Niinpä tieteen edistyksestä huolimatta miehet tekivät edelleen yhtä kovaa työtä.

    Tämä johti monien oppipoikien uupumiseen ja itsemurhaan, ja lopulta haluun olla tottelematta lainkaan, ei muita ihmisiä eikä Jumalaa kohtaan.

    Noam oli saanut tietää, että nämä vastahakoiset ihmiset olivat alkaneet palvoa Sheila-nimistä ylipapitarta, joka opetti heille, että paras aika levätä oli keskellä päivää.

    Sheila kirjoitti runon, jossa hän kyseenalaisti tämän ajan logiikan ja ideologian:

    "Oane, käskit minun luottaa työhön, sillä se säilyttäisi terveyteni. Olen tehnyt töitä joka päivä, mutta olen silti väsynyt.

    Oane, et ole edes lähelläkään Oane! sinun pitäisi, sanani, mennä pian takaisin kouluun ja tarkistaa tuomiosi, usko minua, se olisi huolellisempaa! "

    Noam päätti sitten jakaa päivän kolmeen yhtä suureen osaan: kahdeksan tuntia unta, kahdeksan tuntia työtä ja kahdeksan tuntia vapaa-aikaa.
    Ja jotta monipuolistaa miesten vapaa-aikaa, hän keksi uuden pelin Yannick Noam, esi-isä nykyisen pelin Tennis.

    3) Noamienin riittien käyttöönotto

    Vaikka messun tiedetään keksityn Kristuksen viimeisen aterian jälkeen, jotkut sen elementit syntyivät jo Noamin aikana. Konstantinopolin kaupungissa on nimittäin jäljellä pergamentin jäänteitä, joissa hahmotellaan messua, joka sanottiin Noamissa ja joka koostuu seuraavista osista:

    Pappi aloitti saarnansa rukouksella Jumalalle, jolla hän pyysi häntä suojelemaan itseään.
    Sen jälkeen uskovaiset lukivat ja kommentoivat kohtaa tuntemattoman alkuperän pyhästä tekstistä (valitettavasti emme tiedä tekstiä, ehkä se on yksi Spyosun käyttämistä lähteistä).
    Seremonia päättyi siihen, että pappi siunasi ihmiset jumalallisen kaikkivoipaisuuden nimissä ja toivotti heille sitten hyvää viikkoa.

    Nykyään tämä rituaali suoritetaan edelleen satunnaisesti joissakin Konstantinopolin kirkoissa "pienen rituaalin" nimellä tavallisissa messuissa, mutta emme voi olla varmoja, että näin on lännen papiston kanssa.

    4) Noamin visio

    Eräänä päivänä, kun hän nukkui, Noam näki outoa unta. Hän näki puun, tai pikemminkin hänen katseensa seurasi pitkää puunrunkoa, joka näytti kulkevan suoraan taivaaseen, kun yhtäkkiä tämän muuttumattoman linjan katkaistessa ilmestyi kymmeniä tuhansia mattapintaisia ja hankalia oksia, jotka sumentivat hänen näkönsä huomattavasti.
    Hän pelästyi, tunsi eksyneensä keskelle kuun helvettiä ja heräsi hikisenä; ainakin hän uskoi olevansa hereillä, mutta itse asiassa hän näki yhä unta... Enkeli ilmestyi nyt hänen luokseen, ja rauhoitellakseen Noamia enkeli selitti hänen unensa: "Se, mitä näit, Noam, on kirkkosi kohtalo... runko, tämä on se, ja se, mitä pidit oksina, on itse asiassa tämän puun juuret, jotka kaivautuvat maahan ja jotka yhdessä yhdeksi rungoksi antavat tämän kauniin puun. " Kirkostasi tulee sellainen, Noam, vahva ja loistava, koska tuhannet juuret tulevat ruokkimaan; sinä, sinä olet yksi, mutta kaikkialla maailmassa, jopa pakanoiden keskuudessa, ihmiset pohtivat, ajattelevat ja tuovat, kahden profeetan kautta, jotka Jumala lähettää ihmisille johdattamaan heitä kohti Häntä, kivensä rakennukseen, koska nämä kaksi profeettaa pystyvät säilyttämään uskon ainutlaatuiset osat ja säilyttämään pakanallisten uskomusten ja rituaalien osat, jotka ovat sopusoinnussa uskomme kanssa , niin että kirkkosi, Noam, synnyttää moninaisuuden kautta ykseyden - E pluribus unum ("ja monta, yksi")-.

    Emme tiedä, miten päättyi Noamin elämä, eikä kuka sen jälkeen korvasi hänet, mutta yksi asia on varma, se on kiitos Noamin ja profeetat, jotka hänellä oli visio , Aristoteles ensimmäinen, Kristus toinen, että kirkkomme on edelleen täällä tänään, kiitos monien panosten, että se edelleen vastaanottaa, ovat auttaneet kirkon Aristotelian syntyä ja edelleen elää jopa tänään todistaa ylivoima Jumalan yli kaikkien muiden uskontojen, jotka kaikki lopulta sulkeutuvat, koska puute uskovien.

    Kääntäjä Jerem Theologian, kreikankielinen käännös syyriankielisestä tekstistä, käännös löytyi Konstantinopolin ryöstön yhteydessä ristiretkeläisten toimesta vuonna 1204, ja kääntänyt latinaksi Lorenzo Valla, läheinen ystävä edesmenneen paavi Nicolas V, Jerem Brother, joka löysi olemassaolon, haudattu Vatikaanin kirjastoon.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Le Dogme - The Dogma Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com