L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 5

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12867
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:51 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 5 Répondre en citant

Citation:



Kapitel V Vandring - I vilket Aristotle noterar att det inte är förståndigt att tillbe flera gudar, och att enighet alltid är att föredra framför delning.


När Aristotle var femton år dog hans föräldrar och han skickades till sin närmaste släkting, Proxène, som bodde i en avlägsen region mellan Stageira och Athens. Den unge föräldralöse utbildades genom hårt lantbruk. Detta ansåg han inte vara tillfredsställande eftersom han ansåg sin själ vara mer kapabel än hans händer. Han träffade ofta ödmjuka bönder som arbetade med Proxène. Han beundrade deras enkla liv, långt borta från överdådig prakt och lyx, vilket han kände ledde till synd. Men Aristotle förvånades över deras seder.

En dag såg han en av dem djupt försjunken i bön. Aristotle mindes sin sista dialog med Epimanos och ansåg att bonden begick ett misstag.


Aristotle: "Vem riktar du dina böner till, min gode man?"

Bonden: "Till gudarna, unge man."

Aristotle: "Till gudarna? Men vilka är de?"

Bonden: "De är Aphrodite, Apollo, Ares, Artemis, Athena, Demeter, Dionysus, Hades, Hera, Hermes, Hephaestus, Poseidon, och viktigast av alla, Zeus. Alla sitter de på berget Olympen."

Aristotle: "Var finns detta Olympen?"

Bonden: "Det är en förunderlig stad på toppen av ett berg som ingen kunnat bestiga. Har du sett berget Athos? Olympen är hundratals, eller kanske till och med tusentals gånger högre, någonting storslaget."

Aristotle: "Har du någonsin försökt bestiga detta berg? Vill du inte se dessa gudar du tillber varje dag?"

Bonden: "Nej, unge man. Jag är bara en ödmjuk bonde. Min plats är här, inte på Olympen."

Aristotle: "Men hur kan du tro på gudarnas existens, om du nu inte har sett dem med egna ögon?"

Bonden: "Eftersom jag har lärt mig att de existerar, och att jag måste be till dem för en bättre skörd och för att mina kor ska bli feta."

Aristotle: "Det var underligt, du ber inte av kärlek till det gudomliga, utan av världslig hunger. Jag anser att det är orimligt att söka det materiella från det andliga. Men sanningen att säga så är inte det det enda av det som du har sagt som jag finner orimligt."

Bonden: "Så du förebrår mig fortfarande?"

Aristotle: "Tja, det är en sak som jag inte förstår: varför be till många gudar?"

Bonden: "Som jag sa så har jag lärt mig att det finns flera och att det har varit så sedan tidens gryning."

Aristotle: "Detta komplicerar sakerna på ett onödigt vis. Är det inte mer praktiskt med en gud istället för flera?"

Bonden: "Du börjar irritera mig, unga resande. Får jag fråga dig några saker? Jag kommer att fråga dig om du bär korta kalsonger eller byxor? Lämna mig nu till mina funderingar."

Aristotle: "Det tänker jag inte göra förrän du erkänner att det är mer logiskt att tillbe en enda gud. Vad väntar du från en gud om inte att den är allsmäktig och allvetande? Att tacka flera gudar är att fragmentera kraften som endast en kan förena i sig. Jag tror att enhetlighet alltid är att föredra framför delning."

Bonden: "Kanske."

Aristotle: "Nej, säkerligen. Den gudomliga är en enda helhet, och den gudomliga är perfektion, därför är perfektion enhetlig. Enhetlighet är den perfekta formen av saker."

Bonden: "Okej, det räcker unge man, jag är alldeles för dum för att lyssna på ditt nonsens. Jag är långt ifrån beläst. Kommer du att lämna mig i fred om jag ger dig ett råd?"

Aristotle: "Tja, okej, det låter bra i mina öron."

Bonden: "Be Proxène att låta dig fara till Athen. Där kan du leta upp en lärare som kan lyssna på dig. Han heter Plato."

Aristotle: "Tack min gode man."

När Aristotles artonde vår var förbi lät Proxène Aristotle ge sig av till Athen. Den stackars bonden var mycket glad över att se honom gå.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:54 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=4089
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com