L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 13

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12867
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:16 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 13 Répondre en citant

Citation:



Kapitel XIII Mottagning hos Polyphilos - I vilket Aristotle säger att det är nödvändigt att veta att man är omgiven av sanna vänner.


Aristotle var inbjuden till en mottagning hos en rik köpman vid namn Polyphilos. Han var en rik och mäktig man och var mycket förtjust i filosofi. Han kom för att lyssna på Aristotle så ofta som hans plikter tillät honom. Hans hus var fullt av folk och borden dignade av mat.

Aristotle höll i en vinbägare som precis hade fyllts till brädden. Han hade precis tagit en klase vindruvor när Polyphilos närmade sig.


Polyphilos: "Aristotle, vördade lärare. Vad tycker du om mottagningen?"

Aristotle: Jag måste medge att jag föredrar mindre sammankomster, man kan inte lyssna här. Trots detta så är ditt hus storslaget och banketten är värdig en kung."

Polyphilos: "Tack för komplimangerna. Men ingenting är för bra för mina vänner, och jag älskar att ha dem kring mig."

Aristotle: "Är alla dessa människor dina vänner?"

Polyphilos: "Naturligtvis. Endast mina vänner får komma in här."

Aristotle: "Jag kan se människor från alla sociala avdelningar, som tjänar staden i mängder av olika funktioner."

Polyphilos: "Än sen? Jag är inte högdragen. Det lämnar jag åt de nyrika."

Aristotle: "Det talar verkligen till din fördel. Men det kan inte vara sann vänskap. Sann vänskap är ömsesidig och jämnlik. Annars är det inte vänskap utan snarare vinstdelning. En kung kan inte vänta någonting från en tiggare, den senare kan inte hjälpa honom när han behöver hjälp, och ömsesidig hjälp är ett av kraven för vänskap. Därför är vänskap inte möjligt för personer som har för liten jämlikhet."

Polyphilos unge son närmade sig.

Eumónos: "Jag säger alltid till min far att dessa människor inte är hans vänner och att han måste hålla dem på avstånd."

Aristotle: "Det vore det motsatta misstaget, unge man. Vänskap är människans största goda. Det fastställer samhällsband, och kommunikation formar staden. Vänskap tillåter sociala relationer, och människan kan då ta del i stadens affärer. Och eftersom den främsta mänskliga dygden är att delta i staden så är vänskap grundläggande."

Eumónos: "Men hur finner man perfekt jämnlikhet?"

Aristotle: "Det är inte nödvändigt. Det är endast nödvändigt att vinstdelningen inte blir för uttalad i den dominanta vännen. Dygdens lyckliga medelväg är att veta att man omges av sanna vänner, av människor som kan räkna med dig, och som du kan räkna med."

Polyphilos och Eumónos nickade instämmade. Aristotle steg tillbaka en bit, men återvände snart.

Aristotle: "Dessa vindruvor är underbara, lika underbara som en väns råd, håller du inte med."

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:19 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=5328
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com