L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Prolog

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12871
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:34 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Prolog Répondre en citant

Citation:



Christos liv

Prolog

Av Samoht, år 87.

Här mina bröder, här är arvet jag ger er, genom dessa pergamentrullar.

Jag, Samoht, en gammal man som hoppas att jag snart kommer att återkallas av Den Högste för att förena mig med Honom i Hans rike, överlämnar här alla mina minnen av den som fick namnet Joshua, men kallas Christos, han som satte outplåneliga spår på världen.

Ni känner till honom, mina kära barn, denna tunna, vackra, stora man som reste genom öknar, med vandringsstav i sin hand, strålande av gudomlig lycka. Han lärde Aristotles budskap till alla människor för att rädda dem från synd. Han är den länge väntade Messias, vår länge efterlängtade vägvisare.

Ni känner till honom, ni som redan hört så många vittnesmål om hans liv, ibland avvikande, ofta dunkla, men alla överens om denne, av Gud bebodda, mans ovanliga öde.

Nu har min styrka lämnat mig mina vänner, och jag känner att jag kanske inte överlever vintern. Därför föresätter jag mig att berätta denna historia, så mycket jag levde av den, för länge sedan. Jag arbetade som en slav, genom natten, i ljuset från ett levande ljus. Jag grävde djupt i mina minnen och försäkrade mig om att allt som här är skrivet är sant och exakt, och tog bort varje tanke som tiden ändrat eller förskönat.

Och fortfarande, efter alla dessa säkerhetsåtgärder, verkar hans liv för mig som ett mirakel, en förvirrande dröm, ett mysterium av nervkittlande skönhet och melankoniskt drama. Tyvärr så kan jag inte ens idag, när jag böjer mig till och med när jag står upp, när jag slutligen reser mig på mina bräckliga ben för att beundra skapelsens skönhet, förhindra mig själv att kväva en snyftning; denna dags solsken verkar fortfarande, till kropp och själ, präglad av Christos.

Naturen vittnar också om Den Högstes kraft och vänlighet. Precis som för livet så är det i sig själv ett bevis på denna så förbryllande förträfflighet.

Mina glädjetårar är avsedda för Gud, som ett tack för att han skapade oss och för den enorma gåva Han gav oss genom att skicka Messias för att visa oss vägen. Jag kan nu också, mina bröder, gråta av lycka över att få läsa dessa rader, ett bevis på att jag inte misslyckades med det uppdrag som Christos själv gav mig så många årtionden sedan.

Sålunda, tre århundraden efter att Aristotle uppenbarade de gudomliga orden, de som hade tro på Den Evige möttes fortfarande av de hedniska religionernas absoluta makt som offrade till sina många falska gudar, somliga vilka till och med hade infört Aristotles läror för att bättre sprida sin sanning. Men den sanna tron missade inte den tidens män och kvinnors hjärtan, och varje dag möttes de av syndarnas felaktiga övertygelser. Alla som trodde på sanningen väntade tills dess att Aristotles profetia uppfylldes och Messias kunde bekräfta Den Eviges meddelande...

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:35 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=181
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com