L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Chapter 5

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12721
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:39 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Chapter 5 Répondre en citant

Citation:



Kapitel V

Joshua hade redan varit i öknen i flera dagar. Han drack sitt vatten och åt gräshoppor direkt från sanden. När han var trött så fylldes han av begäret att lägga sig ned och inte gå längre. Det var som en mystisk kraft talade till honom:

"Stanna Christos av Josephs ätt, ty du är trött. Om du så önskar så kan du vända om och återvända hem utan vidare utmattning."

Det var Varelsen Utan Namn, den hade bott i mörkret i årtusenden. Den ville inte att Guds ord skulle spridas genom Christos. Han hade beslutat sig för att korrumpera Christos för att driva honom bort från hans rättfärdiga uppdrag. Om trädets rötter ruttnade så skulle det aldrig bära frukt.

Christos svarade utan vrede: "Lämna mig, du som vill att jag ska förlora mig själv i lättja. Jag kommer att fortsätta, ty världen tillhör dem som stiger upp tidigt.!"

Och frestelsen att vila skingrades.

Därefter fastade Joshua i flera dagar, han blev hungrigare och hungrigare. Hans mage var smärtsam för honom, och begäret att äta den proviant han hade kvar i sin fårskinnspåse uppstod. Varelsen Utan Namn, begåvad med hög karisma, sa:

"Öppna din påse Christos av Josephs ätt, ty du är hungrig. Ät detta kött och detta bröd som väntar på dig... du kan alltid äta gräshoppor senade. Tänk på din nuvarande hunger."

Christos svarade återigen utan vrede: "Lämna mig, du som vill att jag ska förlora mig själv i girighet. Jag ska inte öppna min påse, ty världen tillhör dem som kan stå ut med hunger."

När Christos var i öknens vackra landskap, trött och hungrig med en värkande kropp, så såg han plötsligt vid horisonten en svag antydan till en oas. Den var en liten sjö, omringad av gröna buskar. Oasen var fortfarande långt borta, men skrik av lycka tycktes komma från den. Christos såg snart siluetterna av nakna kvinnor som badade i vattnet. Varelsen Utan Namns honungslena röst sa:

"Varför tvekar du Christos av Josephs ätt, varför går du inte till dem? Hör du dem inte, dessa vackra kvinnor som kallar på dig? De är här för din skull! Och så vackra, herre gud!"

Christos svarade utan vrede: "Lämna mig, du syndernas röst, du som vill dränka mig i lusta. Jag kommer att fortsätta, ty så sant som jag säger det till dig, så kommer denna oas och dessa kvinnor att försvinna framför mina ögon."

Och snart försvan bilden av oasen och kvar fanns endast öknen, så långt ögat kunde se.

När Joshua fortsatte att vandra, utan att se bakåt, såg han plötsligt en stor stad framför sig. Staden var praktfull, murarna och bröstvärnen dolde inte dess rikedom. Dess hus, dekorerade med guld och dyrbara stenar, tycktes skina som tusentals eldar. En kupol reste sig över staden och överglänste allt annat. Det var borgmästarens hus. Varelsen Utan Namns mjuka röst talade till Christos:

"ser du denna vackra stad? Tänk på dess rikedomar! Med dina förmågor kan du bli dess borgmästare om du så önskar. Ty om du verkligen lyckades fasta under alla dessa dagar, och stod emot trötthet och lusta; då är din karaktärsstyrka tillräckligt för att ge dig en plats vid sidan av Den Högste!"

Då svarade Christos, fortfarande utan vrede: "Lämna mig, du ondskefulla ande som vill att jag förlorar mig i stolthet, begär och girighet. Jag skulle motstå dessa synder också här, ty den som ger efter för sina impulser är svag."

Då skrek Varelsen Utan Namn: "Gud gjorde oss till sina barn eftersom vi är den starkaste av Hans varelser. Bland oss är jag Hans ögonsten, ty jag är starkast av oss alla. Jag ensam förstod att starka alltid skulle härska över de svaga, på samma sätt som ni härskar över korna, grisarna och fåren. Gud gav oss sin skapelse för att vi skulle få uppleva kroppens och andens tusentals nöjen som vi förtjänar. Hur kan man bättre visa vördnad för Honom än genom att uppskatta Hans skapelses nöjen?"

Men Christos svarade: "Lämna mig frestare! Din närvaro i skapelsen är en förolämpning mot Gud. Vet att du inte är Hans ögonsten. Han förvisade dig till mörkret eftersom du lämnade hans ljus. Han låter dig existera endast för att pröva sina barns tro."

Därefter lade han till: "Gud gjorde oss till sina barn eftersom vi var de enda som förstod att Han älskar oss, därför önskar han vår kärlek i gengäld. Han gav dig inte din plats, skamliga varelse, för att du inte har en själ, för att ditt hjärta är svart som kol. Må vara att världen, skapad av Gud, har tusentals nöjen och mer därtill. Må vara att vi visar vördnad för Honom när vi uppskattar dem. Men dessa nöjen skall smakas, inte slukas. Endast dygdighet, sådan som Aristotle profeten lärde oss, låter oss uppskatta dessa världsliga nöjen utan att falla ned i lastbarhet och synd."

Slutligen avslutade han: "Det är därför som synd är förnekande av gudomlig perfektion. Totalt övergivande av de många nöjena är samma sak som avvikande från Guds kärlek, medans avsmakandet av den lämpliga mängden nöjen i den gudomliga skapelsen endast kan nås i kärleken till dess skapare. Lämna mig nu!"

Varelsen Utan Namn som hade krypt vid Joshuas sida försvann omedelbart och lämnade Joshua ensam i öknen. Christos hade korsat detta frestelsens land på fyrtio dagar.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:40 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=186
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com