L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Chapter 6

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12851
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:40 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Chapter 6 Répondre en citant

Citation:



Kapitel VI

Vid den här tiden var världen i kris. Det vimlade av hedniska religioner. Det fanns också många som hade glömt Aristotles föreskrifter och tillbad falska avgudabilder. Andra var samlade i en mäktig kyrka och hävdade att de följde Aristotle, men hade avvikit från hans meddelande eller missförstått det. Lyckligtvis så fanns det fortfarande de som levde i dygdigheten så som vår förste profet lärde oss den.

Det måste vara känt, mina barn, att varken den mäktiga kyrkan eller avgudabildernas tillbedjare följde massans törst efter det gudomliga. Sålunda levde Judéens invånare i synd och vände sig mer och mer bort från Den Allsmäktiges förträfflighet.

Det fanns fortfarande de som försökte samla människor av välvilja, men majoriteten vältrade sig i oanständigt överflöd och horeri. Detta nöjets liv gjorde att människorna föredrog individualism istället för gemenskap och kommunikation. Många vilsna själar ville vända sig till sin andlige vägledare, överprästen i landet, alla prästers chef, men denne förblev tyst inför dem.

Han var en fåordig man som lakoniskt svarade alla frågor med: "Var inte rädda, öppna era armar mot Aristotle."

Efter sitt prov i öknen återvände Christos till civilisationen och predikade de goda nyheterna och Aristotles meddelande på många platser i staden. Han sa: "Ångra! Erkänn era synder, ty Den Högste tycker inte om att se att synd har invaderat och erövrat människornas städer."

Många människor lyssnade till hans tal. Två av dem, en hantverkare och hans lärling, slogs av riktigheten i hans tal. Dessa var Titus, och er tjänare, Samoht.

Vi närmade oss Christos, snart åtföljda av vår vän Paulos, trots att vi bara var allmoge. Jag var yngst, fortfarande föga mer än ett barn... men det var jag som talade: "Lärare, dina ord är så sanna, snälla lär oss Aristotles budskap."

Då svarade Christos, rörd av min ungdomliga oskuldsfullhet: "Föl mig då. Er handel, era varor och era verktyg måste vänta tills ni avslutat ert uppdrag. Ty ni skall i kyrkan bygga det vackraste fredens instrument som världen någonsin skådat. Jag kan lära er Aristotles visdom och Guds meddelande, men ni måste själva lära er altruism och självuppoffring."

Vi anslöt oss till en stor folkmassa, alla på väg till basilikan där överprästen bodde. Mannen sov djupt inför en förbluffad folksamling som letade efter minsta rörelse, väntandes på den ceremoni som han skulle ha utfört.

Christos gjorde entré med sina två följeslagare och sa: "Varför uppehåller du de som har kommit till dig med en längtan efter tro? Varför svarar du inte på deras lidande?"

Christos vände sig mot oss och sa: "Märk väl: Denna man representerar synden som trängt sig in i Guds tempels hjärta. Han är er förebild, mina vänner, i vem era själar, som Guds varelser, förmärker synd. När man inte rör minsta finger så förtjänar man inte att vara kung. Och du, trons kung, vad gör du? Ser du inte att din kyrka faller samman omkring dig? Hör du inte de förlorade själarnas skrik, som kallar dig att hjälpa dem utanför dina murar?"

Väckt av Christos röst reste sig överprästen och skrek: "Och varför är inte denne man fängslad? Herre gud, du nöjer dig inte med att bryta dig in! Det är nödvändigt att se till så att du inte börjar för mycket för att kunna spränga mitt krubb också!"

Vid dessa ord vände sig Christos tillbaka mot sina lärlingar och sa:

"I sanning, säger jag till er; det är bättre att höra än att vara döv! Denna man har fallit ned i det överskridande Aristotle fördömde, tyst för det mesta, men trots detta så säger han för mycket när han talar. Han känner inte till måttfullhetens dygd, inte heller lyckans medelväg."

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:42 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=187
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com