L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Chapter 15

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12871
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:57 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Chapter 15 Répondre en citant

Citation:


Kapitel XV

Nu förstår ni, mina kära barn, hur jag kan berätta vad som hände sedan. Jag var verkligen där, precis bakom Christos. Mina ögon, mina öron, ja alla mina sinnen var mycket vakna i detta nödläge.

När vi anlänt till prokuratorns kontor tittade han på oss och frågade: "Vem av er är den som kallas Christos?"

Vi båda svarade, utan tvekan: "Det är jag, romare!"

Ja, mina kära barn, jag älskade Christos så mycket att jag önskade ta hans bestraffning i hans ställe, och det var därgör jag försökte ådra mig prokuratorns misstankar... men jag kunde inte mäta mig med mitt påstående: Ponce lät sig inte luras, ty framför sig hade han en stor vacker man och en sorgsen ung rebell. Det var naturligt att han vände sig mot Christos under dessa villkor: "Så, du är den som kallas messias, vägledaren, gudomlighetens spegel? Och du stör stadens ordning?"

"Du sa det, pajas!" svarade Christos.

"Hör här", sa Ponce, "Sedan du kom till Jerusalem så har allting börjat gå åt skogen. Brödet är torrt, grönsakerna vissnar, fisken stinker, och köttet gör en spyfärdig. Allt detta eftersom människorna bara vill lyssna på dig. Dessutom så har du försvagat Roms och vår hedniska religions makt genom att säga dessa dumma, löjliga saker om kärlek och allt annat detta som människor inte borde tro på! Jag har dessutom fått klagomål från den hedniska överprästen; du har tydligen hotat honom! Detta är allt ett vackert problem!"

Christos log innan han svarade: "Ja, jag vet det. Ert imperium är som ett skovelhjul. Varje del har en plats som tilldelats honom vid födseln, och uppnår regelbundet de mål för vilket han skapades. Och ni drar nytta av det genom att kontrollera folket och tvinga dem att arbeta för löjliga löner. Trots det så är jag här, en som bringar sanning; det är inte förvånande att jag utgör ett obehag för er... Jag känner till det så väl. För övrigt: Den första som säger sanningen kommer att dödas."

Då sa Ponce: "Vad, godkänner du inte slaveri? Inte ens när bruket förekommer hos andra folk också?"

"Nej", svarade Christos, "solidaritet måste sträcka sig utanför stadens ramar! Vi är alla människor och i det är vi alla Guds varelser. Av denna anledning är det skamligt att tvinga en vagabond att arbeta i gruvan för mindre än 17 mynt, även om denne kommer från en annan stad. Och att få denne att svettas för att döda en kalv, ko eller gris för mindre än 18 mynt är en skandal!"

Detta gjorde Ponce irriterad... Han sa: "Christos, du kommer att bannlysas. Du är nu fri. Nästa fall: Kramer kontra Kramer. Och glöm inte att frige Bar-Tabac, hans amnesti börjar idag."

Då sa Christos, som hade överraskats av straffet: "Prokurator! Du kan bannlysa mig, men oavsett vilken stad jag befinner mig i så kommer jag att handla på samma sätt, och alltid utgöra samma fara för de överflöd av imperium och republiker som finns i världen."

Ponce var oerhört vred och svarade honom: "Eftersom du anser dig vara så vis, och eftersom jag just nu har halsbränna, så kommer du att korsfästas precis som agitatorerna, och du kommer dessutom att torteras eftersom du har slösat min tid. det var inte nödvändigt att uppsöka mig!"

Då lade prokurator märke till mig, och hyste medlidande för min ungdom och mina tårar. Han vände sig mot en av vakterna och sa: "Jag bryr mig inte om denne, för bara ut honom!"

Christos tog tag i min arm och började viska i mitt öra: "Min kropp kommer att genomgå tusentals tortyrer, men låt inte ditt hjärta genomgå dem. När du ber till Den Högste, offra brödet och vinet till vänskapen, symbol för mitt kött och blod, för att aldrig glömma mitt offer åt er. Visa också ödmjukhet åt de som, genom sin dygdighet, i era ögon kommer att vara ett exempel på den kärlek som betalas till Gud. Det finns ingen vackrare ödmjukhet till Gud än att älska utan att få någonting i gengäld."

De sista orden skreks eftersom några vakter bar iväg med Christos till fängelsehålan och andra grep mig för att slänga ut mig.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:00 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=201
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com