L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Epilog

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12855
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:00 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Epilog Répondre en citant

Citation:



Epilog

Här, mina vänner, mina barn, nu har jag gett er mina minnen av denne store och förvånansvärda mans liv. Jag måste säga att jag oroade mig för att döden inte skulle låta mig nedteckna allt detta. Idag är jag lugnad och kan kanske, om Gud tillåter det, lära er mer om Christos och vad som hände med hans apostlar.

Minns hans meddelande... lev som han levde, ty han är ett exempel att följa. Han sade ofta till mig: "Alla män och kvinnor som följer vägen jag visat kommer Gud att belöna när Han avkunnar sin dom."

Jag har otroligt mycket att säga om Christos, hans ord, hans ordspråk, hans allegorier. Jag kommer att skriva ned dem en dag, om jag finner tillräckligt med styrka... men, ack, livet passerar likt en fallande stjärna, och tiden för oss så snabbt till ålderdommen att vi inte märker det.

Sålunda säger jag att jag har ägnat mitt liv åt att sprida de goda nyheterna till alla städer, alla republiker, alla imperium. Jag har rest, jag har studerat, jag har mött, jag har bett, och jag har försökt att, så mycket som möjligt, fylla mina dagar med kärlek och vänskap, dygder, och förlåtelse. Det har varit nyckeln till min glädje.

Förtjänar jag paradiset? Jag vet inte, ty endast Den Högste kan avgöra det. På alla vis har mitt jordiska liv varit vackert och underbart, och jag tackar varje dag Den Evige för att han gav mig en själ.

Dessa, mina skrifter, är för er en vilja, mina vänner! Detta är vad ni kommer att ärva från mig och är det jag ger er som ett farväl. Ta hand om dem och dela dem med andra, visa det, sprid det överallt där ni kan.

Jag vill inte sluta och lämna er där, ty jag kan inte samla beslutsamhet nog att slita mig bort från denna mjuka, mystiska miljö som hugger tag i mig varje gång jag påminner mig själv om min ungdom... men mina ögon är trötta, det flackande skenet från mitt ljus är inte längre tillräckligt för att lysa upp mitt pergament... min fjäderpenna trillar ofta ur mina plågade fingrar...

Och natten bryter sig in i min cell och lämnar mig ensam, badandes i månens klara sken.

Samoht, 87 efter Christos.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:01 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=203
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com