L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

De erfenis van Oane

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Le Dogme - The Dogma
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Guy Fawkes



Inscrit le: 15 Aoû 2014
Messages: 282

MessagePosté le: Mer Aoû 27, 2014 4:34 pm    Sujet du message: De erfenis van Oane Répondre en citant

Citation:
De erfenis van Oane


_________________

Monseigneur Guy Fawkes Tailleur Connor, Bisshop of Utrecht, Count of Weesperkarspel


Dernière édition par Guy Fawkes le Mer Aoû 27, 2014 4:35 pm; édité 1 fois
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Guy Fawkes



Inscrit le: 15 Aoû 2014
Messages: 282

MessagePosté le: Mer Aoû 27, 2014 4:34 pm    Sujet du message: Répondre en citant

Citation:
De Spiegel van Oane


Preambule


Mijn lieve spiegel van Oane, spiegel van mijzelf, gekozen onder de mensen door Jah, de Mysterieuze, om hen te begeleiden naar de groene weiden van het leven, jij bent de enige persoon tot wie ik kan spreken uit het diepst van mijn eenzaamheid.
Voordat ik Jah had ondekt, was ik alleen en onbegrepen en dat ben ik nog steeds vandaag de dag, ondanks het respect dat mij omringt. Jah trok zich terug uit de wereld, waardoor de mens op zijn eigen manier voorspoedig verder kon leven en ik mijn lot moest ondergaan welke Hij voor mij heeft uitgekozen, het houdt me gevangen. En in deze staat van bijna absolute ellende liet Hij me alleen leiden door Liefde en liet hij mij een kerk vanaf de grond af opbouwen. Mijn mooie spiegel tegen wie ik ongestraft mijn gedachten kan uitspreken, mijn twijfels en mijn visies op de wereld welke Jah gewild heeft.
Oane.

I) Overdenkingen van Oane

God, de Leegte en het Schepsel Zonder Naam


Ik heb lang gedacht dat Jah helemaal niet bestond en dat Jah volledig afwezig was; Ik kwam tot de conclusie dat dit de donkere kant is van geloven in Jah, net als de aarde, vuil, vettig en plakkerig creëerde hij, daar waar alles gist en rot en de regenwormen kronkelen op een manier die, naar eigen zeggen, de zwartheid. En toch zijn het deze onsmakelijke plaatsen waaruit de mooiste vruchten der deugden op deze wereld geboren worden. Alsof uit het niets, uit de chaos van zowel het vruchtbare als het rotte, het leven op aarde voortkomt. Goed en kwaad, zwart en wit; Het is een beetje als zwart wit geboren worden en waarschijnlijk meer wit zijn dan zwart een soort helse chaos welke zich eeuwig en constant herhaalt. Dus, toen Jah het leven schiep was dit een soort van afwijzing van het kwaad, omdat Hij het schiep uit Zijn wil, het Wezen Zonder Naam, welke ook door Jah werd geschapen, dat wij niet kunnen benoemen, is daarom ook onderdeel van Jah zelve.
Jah is de schepper van het alles, dat maakt het zo moeilijk.
Zoals Jah het wit in de hemel is, zo is het Schepsel Zonder Naam het zwart hier op aarde.
En ik, Oane, alleen onder de mensen, ik ben het centrum van dit duivelse duo waar de ene God de andere confronteert.

De drie cirkels

De wereld bestaat uit drie cirkels, die van het goede, die van het kwade en die van het onzekere.
De sfeer van het goede is de Zon, die ons verwarmt en onze planten laat groeien, de sfeer van het kwaad is de Maan met een ziekelijke gele kleur die een bleke reflectie is van de zon en waar het oppervlakte gebarsten is alsof duizenden vulkanen er te allen tijde vuur spuwen en de sfeer van het onzekere is die van de aarde. De aarde zelf is weer verdeeld in drie entiteiten; Er is de zetel van het goede in de lucht, er is de aarde en de modder waar het kwaad zich schuil houdt en er tussenin is de menselijke wereld, de onzekerheid.
In dit gebied van de onzekerheid spelen de mensenleven zich af, Jahs schepping naar zijn evenbeeld. Ook wij hebben allemaal Jah onze Vader in ons en een deel van het kwaad en de duisternis welke bestond vóór de openbaring. Want hij was er immers al voordat Jah besloot het alles te schapen en is er nu om de mens te verleiden tot duistere daden. Het schepsel was een mens onder de mensen maar ook voor een gedeelte God, omdat er drie cirkels moeten zijn in de wereld, het goede, het slechte en het onzekere.
Het is daarom dat sommige mensen het goede in zich hebben, anderen het kwade en anderen varen tussen deze twee.

De onzekerheid van goed en kwaad

Maar, buitenom het Schepsel en zijn knechten, weten maar weinig mensen of hun acties goed of slecht zijn. Zo ken ik het verhaal van een man welke ervan overtuigd was dat hij enkel gelukkig kon worden wanneer hij zijn rijkdom verhoogde. Daarom bracht hij het grootste gedeelte van zijn tijd door met het zoeken van manieren om rijk te worden. Hij verkocht zijn vrouw als seks slaaf aan andere mensen om zo nog meer geld te verkrijgen en gelukkiger te worden. Maar toen zag ik hem vervallen in ledigheid en verveling, en zag ik hem dronken worden, want de wijn was zijn enige bron van afleiding geworden. Ik zag hem worden tot een man vol van woede en haat en zag hem ’s avonds dronken door de straten lopen op zoek naar zijn enige zoon om deze te offeren aan God. Maar op het laatste moment, terwijl de vader naar de priester stond te kijken welke deze gruweldaad moest uitvoeren, zag ik dat iets in de man veranderde. Het was alsof een licht hem plotseling de weg wees welke hij diende te gaan en hem bevrijdde uit zijn ketenen.
Het goede, het slechte, waar is de grens?
Deze man had, door goed te willen doen, slechte daden veroorzaakt.
Hij had goed willen doen, echter was er kwaad uitgekomen.
Ik denk vaak dat doordat we goed willen doen, we onbewust en ongewild toch schade berokkenen.

Het Moraal

In ieder geval heeft deze gebeurtenis voor mij, Oane, bepaald welke weg ik moest gaan en welke regels in dit leven gehanteerd dienen te worden.
Ik bedacht het moraal.
Alle gevoelens zijn op hun eigen manier aangenaam: liefde, perversie, haat. Dat is waarom ze ons aanzetten tot handelingen. Slechts enkele werken het kwaad in de hand en zijn zowel aantrekkelijk als vernietigend voor degene die ze ervaart. Ik noem de wetten welke de basis vormen voor het moraal en bedoeld zijn deze vernietigende gevoelens te onderdrukken:

Gij zult niet stelen,
Gij zult niet doden,
Gij zult eerbied hebben voor uw vader en uw moeder
Gij zult niet valselijk getuigen tegen uw naaste,
Gij zult niet stelen,
Gij zult niet handelen uit begeerte en
Gij zult de vrijheid van anderen respecteren.

Zo was het dat ik iedereen opriep deze regels te hanteren, zodat men als goede buren samen kon leven en de grens tussen goed en kwaad duidelijk zichtbaar was. Uit deze zeven geboden kwamen de eerste wetten voort en werd de gemeenschap een succes. Ik werd zowel een religieus leider als politiek leider van mijn gemeenschap en dergelijke verantwoordelijkheden maakten mij doodsbang. Het enorme gewicht welke Jah had achtergelaten toen Hij zich terugtrok uit de wereld en wat op mijn schouders was komen te liggen joeg mij letterlijk schrik aan.

God als mysterie

Het was des te meer beangstigend omdat we nooit konden uitleggen wat Jah was. Wij konden Hem nooit omschrijven omdat dit buiten onze intelligentie viel. De enige reden voor ons om te weten dat Jah bestond was door te weten dat Hij beschikte over volmaaktheden welke niet verder konden gaan dan dat. Onze intelligentie was immers “af”, dat wil zeggen beperkt, terwijl Jahs intelligentie “oneindig” is. Door onze onvolkomenheden kunnen wij een wezen dat zo volmaakt en absoluut is niet bevatten. Hij is soeverein over alles dat wij zeggen en schrijven in Zijn naam. Wij kunnen enkel maar knielen voor Hem en nederig onszelf, met hoop en twijfel, profileren, wetend dat Hij bij ons zal zijn, ongeacht onze fouten, misverstanden en onze onjuistheden, want wij zijn Zijn Kinderen welke met hem verbonden zijn door banden van het vaderschap en de Liefde.

Kwaad kan zegenvieren

Ik heb nog nooit gezien dat het kwade het goede overwon.
Niets in Jah is kwaad, maar Hij weet dat er duisternis is, want hij weet alles. Hij weet dat toen Hij ons heeft geschapen Hij ook de duisternis een aandeel gaf.
God schiep de mens als bewakers tegen de duisternis.
Wij zijn de borgen welke ervoor zorgen dat het kwaad nooit zal prevaleren boven het goede, omdat we Zijn liefde in ons dragen. Liefde is daarom niet alleen onze reden om te leven, maar ook dat van Jah. Zonder de Liefde van Jah kan een goede dag in een slechte veranderen, zal de duisternis overwinnen en zal het uiteindelijk de wereld vernietigen. Maar Jah heeft ons geschapen om het kwaad te overwinnen en te strijden tegen dat welke het kwaad op aarde vertegenwoordigd. Het schepsel.
De strijd tussen goed en kwaad speelt zich in heel de wereld af en Jah gaf ons de immense taak om voor hem te strijden tegen de duistere kant in onszelf.

II) De zaligsprekingen

De zondag riep, ik alle mensen in mijn gemeenschap bijeen op de volksvergadering waar alle beslissingen genomen werden. We bespraken zowel religieuze problemen als binnenlandse problemen alswel conflicten met onze buren en mijn gemeenschap richt zich tot mij voor het beheer van hun gemeenschap. Ik legde hen de morele principes uit welke moeten gaan gelden voor onze acties om zo het goede te laten zegevieren en wij op die manier Jah helpen in Zijn strijd.
Daarna ging ik hen voor in een gebed;

Zalig zijn de armen van geest,
want zij zullen het Paradijs erven.
Zalig zijn zij van het rustige karakter,
want zij zullen het eeuwige leven erven.
Zalig zijn degenen die in verdriet verkeren,
want zij zullen getroost worden.
Zalig zijn de hongerigen en dorstigen naar gerechtigheid,
want zij zullen gevoed worden met rechtvaardigheid.
Zalig zijn de barmhartigen
want zij zullen barmhartigheid ontvangen.
Zalig zijn de onnozelen van hart
want zij zullen Jah ontmoeten in al Zijn Glorie
Zalig zijn zij die werken voor vrede,
want zij zullen Kinderen van Jah genoemd worden.
Zalig zijn zij die vervolgd worden omdat zij de waarheid zoeken,
want zij zullen naar het Paradijs op de Zon gaan.
Zalig zijn zij welke worden beledigd, vervloekt en bedreigt omdat zij in U blijven geloven,
want zij zullen leven in vreugde en blijdschap, want groot is hun loon in de hemel.

_________________

Monseigneur Guy Fawkes Tailleur Connor, Bisshop of Utrecht, Count of Weesperkarspel
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Guy Fawkes



Inscrit le: 15 Aoû 2014
Messages: 282

MessagePosté le: Mer Aoû 27, 2014 4:35 pm    Sujet du message: Répondre en citant

Citation:
Noam, Vader van het Oanisme


1) Hoe het werk, de erfenis van Oane, verloren was gegaan

Na de vernietiging van Oanylone hadden de overlevenden zich opgesplitst in meerdere groepen die al snel geen doel meer hadden om naar uit te kijken. Bijna allemaal waren zij afgestapt van de godsdienst van hun vaderen, welke hen was onderwezen door Oane, met als reden dat deze godsdienst had geleidt tot de ondergang van Oanylone. Daarom begonnen zij vele goden te vereren en zochten zij hun heil in het heidendom.

In deze wereld leefde Noam, een achterneef van Oane, en zijn verwanten. Zij waren trouw gebleven aan het geloof van hun vaderen en zij waren ook degene welke enkele fragmenten van de geschriften van dit geloof hebben gered uit de vlammen welke Oane verteerden. Helaas waren dit nog maar fragmenten van de vele geschriften. Het is echter dit kleine en primitieve geloof in Jah geweest welke wij nu kunnen bestempelen als de oudste tak van onze Aristotelische Kerk en van waaruit het Aristotelisme is ontsproten.

2) Noam kijkt terug op de ramp op Oanylone en zijn vondst van de 3/8

Noam was één van de eersten die de oorzaken van de val van Oanylone herkende en deze liet vastleggen in een boek dat later de basis heeft gevormd voor Sypouss toen hij begon met het schrijven van het Boek der Deugden. Helaas is dit boek van Noam verloren gegaan. In tegenstelling tot Sypouss, waren de mensen in de tijd van Noam nog niet zo ver dat zij inzagen dat machines het werk van mensen konden versnellen en hierdoor een tijdswinst behaald kon worden. Als geschriften herschreven moesten worden moesten de meesters vaak het werk aan hun leerlingen herhalen en de leerlingen moesten samen met hun metgezellen veel werk verrichten om tijd te kunnen winnen. Het resultaat van dit vele werken was dan ook een grote morele uitputting van de leerlingen, waardoor er een verhoogd aantal zelfmoorden was. Hierdoor verloren de leerlingen uiteindelijk het verlangen om nog langer te gehoorzamen aan hun meesters of zelfs maar te gehoorzamen aan een God. Noam had gehoord van dit koppige volk welke, door hun hoge priesters, de god Sheila vereerden en welke hadden geleerd dat de beste tijd van de dag om deze god te vereren was op het moment dat men het werk beëindigde. Noam had een gedicht geschreven waarin hij vraagtekens zette bij het moraal van dit volk:
“Je vertelde me in vertrouwen dat elke dag werken de gezondheid helpt, dat nog meer werken het medicijn is dat helpt. Oane, och arme Oane! Gaat terug naar school om uw beslissing te herzien, geloof me, het zal verstandig zijn!”

Na dit alles besloot Noam dat de dag gedeeld diende te worden in drie gelijke delen: acht uur slaap, acht uur werk en acht uur vrije tijd. En, om de vakantiegangers wat afleiding te bezorgen vond hij een nieuw spel uit voor de Yannick Noam, de stamvader van de Jeu de Paume.

Ontstaan van de mis

De mis was al bekend ten tijden van de laatste maaltijd van Christos. Waarschijnlijk is hij dan ook in de tijd van Noam ontstaan. Inderdaad kunnen we zien, uit een geschrift dat nog steeds aanwezig is in Constantinopel, dat er reeds zoiets was als een mis in de tijd van Noam. Een priester begon zijn preek met een aanroeping tot God, om te verzoeken tot bescherming van de gelovigen, waarna hij een stuk uit een heilig schrift, van onbekende origine, voorlas en hier vervolgens commentaar op gaf, waarna de ceremonie werd afgesloten met de zegen van de menigte door de priester namens de almachtige God, om vervolgens aan een goede week te beginnen. Dit alles is door Sypousse heel goed aan ons overgeleverd door het Boek der Deugden. Vandaag de dag wordt dit ritueel soms nog uitgevoerd in kerken te Constantinopel, beter bekend onder de naam “klein ritueel”, welke voor de gewone massa toegankelijk is, maar we kunnen er niet zeker van zijn of deze zelfde mis ook wordt toegepast door geestelijken in het Westen.

[b][u]De droom van Noam

Op een dag lag Noam te slapen en belandde hij in een vreemde droom. In die droom zag hij een boom, of liever gezegd zijn blik volgde een boom welke eindeloos rechtdoor naar de hemel leek te groeien. Plotseling braken duizenden takken van de boom en leek alles verward en wazig te worden. Hij schrok want hij dacht dat hij verloren was geraakt in het midden van de hel, de Maan. Hij werd badend in het zweet wakker. Een engel verscheen om hem te sussen en legde zijn droom uit: “Wat je zag, Noam, is het lot van uw kerk. Wat jij zag als de stam en takken, zijn in feite de wortelen van een machtige boom welke diep in de aarde zal zinken en zal uitgroeien tot een prachtig geheel. Het zal deze Kerk zijn, Noam, deze sterke en briljante Kerk die duizenden wortels zal voeden, niet alleen hier maar overal in de wereld zelfs onder de heidenen. Deze duizenden wortels zullen mensen laten denken, laten voelen en beschutting bieden. Jah zal twee profeten sturen die de mensen zullen begeleiden naar Hem, naar het stenen gebouw waar zij Hem kunnen vinden. Zelfs de heidense wetenschap zal van de Kerk gaan houden en zal hen samenvoegen tot één geheel. Het zal een Kerk zijn van eenheid in diversiteit – E pluribus unum” (“Uit velen één”)

Op de één of andere manier eindigde het leven van Noam, maar degene die na hem kwamen namen het over. Eén ding is zeker en dat is dat dankzij de visie van Aristoteles op de eerste plaats en Christos, maar ook door de inzet van Noam en de zijne onze Kerk gemaakt heeft tot wat hij vandaag de dag is. De vele bijdragen welke onze Kerk al heeft mogen ontvangen heeft ertoe bijgedragen dat velen geboren, gedoopt en gestorven zijn onder Aristotelische Kerk, toen al en nu nog steeds. Dit is het teken van de superioriteit van het Aristotelische Geloof, het geloof in Jah. Waar andere geloven uitstierven bij gebrek aan volgelingen is het Aristotelische Geloof altijd blijven bestaan.


Vertaald door de Theoloog Jeremy, uit een Griekse vertaling van een Syrische tekst welke werd gevonden bij de plundering van Constantinopel door de kruisvaarders in 1204 en in het Latijn vertaald door Lorenzo Valla, een familielid van de overleden paus Nicolaas V wie het werk van Jeremy ontdekte in de Vaticaanse Bibliotheek.

_________________

Monseigneur Guy Fawkes Tailleur Connor, Bisshop of Utrecht, Count of Weesperkarspel
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Le Dogme - The Dogma Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com