L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 8

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:02 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 8 Répondre en citant

Citation:



Kapitel VIII Guds helhet - I vilket Aristotle fastställer att Gud är en och inte många.


Aristotle, som nu var på höjden av sin filosofiska mognad och fri från sin lärares övervakning, beslutade att det var dags att grunda sin egen skola. Han visste att Hermias, hans vän och Atarneus herre, hade återförenat ett litet kotteri av alumn akademier från Athen till Axos på Troads kust. Sålunda beslutade sig Aristotle för att vägleda deras undervisning och grundade sin första skola.

Aristotles akademi var en stor framgång. Studenter från hela Grekland flödade in för att få upplysning. En vacker dag kom dock en lovande elev springande för att leta upp Aristotle.


Eleven: "Lärare, jag har ägnat många sömnlösa nätter åt att fundera över en fråga som har fångat min unga själ."

Aristotle: "Jag lyssnar. Berätta vad som oroar dig."

Eleven: "Lärare, du har lärt oss att universum är dynamiskt - du har lärt oss att om någontings essens är statiskt så kommer formen att röra sig likt en våg på vattnets yta."

Aristotle: "Ja, det stämmer."

Elev: "Men lärare, enligt denna princip så svarar varje handling till en kraft, och därför svarar varje effekt till en orsak."

Aristotle: "Ja visst."

Eleven: "Om jag undersöker effekternas och orsakernas ordning så skulle jag inte finna en orsak för varje effekt. Med all respekt, alla vet att det finns många gudar. Sålunda så borde man enligt ditt teorem råda kaos eftersom det redan från början skulle finnas många orsaker, och dessa skulle inte verka tillsammans. Undantaget är om du försöker säga att alla gudarna är effekterna av en som har makt över dem alla. Kan du upplysa mig?"

Aristotle: "Men kära elev, lösningen finns i problemets redogörelse. Resonera lite min vän. Håll dig till de dialektiska och syllogistiska principerna. I din redogörelse finns det ett exogent element, en parasit, nämligen det som du påstår är en välkänd sanning. Jag har sagt att vi är filosofer och endast kan nå sanningen genom de av våra sinnen som beskriver materia, inte genom att behandla några grundprinciper som pengar."

Eleven: "Vad försöker du säga, lärare?"

Aristotle: "Jag säger att du, om du undersöker orsakernas och effekternas ordning, kommer att hitta den slutgiltiga orsaken, ren intelligens, som du säger. Därför är det, trots att det är välkänt, falskt att säga att det finns flera gudar, ty ett sådant påstående överensstämmer inte med den logiska granskningen av problemet."

Eleven: "Öh, kan du vara lite tydligare, lärare?"

Aristotle: "Ja, det kan jag genom denna barnsliga syllogism: en slutgiltig orsak är ren intelligens, en gudomlighet. Om man undersöker orsakernas och effekternas ordning så finner man en enda slutgiltig orsak. Därför är Gud en."

Eleven: "Äsch, det är alltså så!"

Aristotle: "Jag kommer inte att tvinga dig att säga det, kära elev. Det finns bara en Gud, världens orörliga förflyttare, den perfekta viljan som är källan till all materia, till all rörelse. Gud är universums kosmiska finalsammanhang."

Och eleven återvände hem, nöjd med sin lärares svar...

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:11 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=4092
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com