L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 11

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12871
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:11 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 11 Répondre en citant

Citation:



Kapitel XI Drömmen - I vilket Aristotle drömmer om en idealisk stad.


En morgon var Aristotle djupt försjunken i tankar. Hans trogne Sargas, som hade varit på akademin i flera månader, träffade honom för att förhöra sig om hans funderingar. Läraren gav honom följande svar...

Aristotle: "Jag hade en dröm under natten, min kära elev."

Sargas: "Verkligen, lärare? Berätta om den för mig."

Aristotle: "Som du vill. Jag drömde om att det fanns en storslagen stad i öster."

Sargas: "Vad då för slags stad?"

Aristotle: "En idealisk, perfekt stad där alla levde i fantastisk harmoni. Jämvikten var så stabil att ingen kan bryta den, inte ens en utlänning som jag var i min inbillning. Jag inkräktade där för att sprida min moral, vilken jag nu måste kalla korrumperad, men de välkomnade mig som en bror."

Sargas: "Vad var dess principer, lärare?"

Aristotle: "Staden var organiserad efter samma princip som trädens åldersringar, eller tre klasser av medborgare om du hellre vill säga det så.

Jag börjar med att beskriva den lägsta klassen, det vill säga producenterna eller bronsklassen. Den består av majoriteten, och de lever fridfullt med odling av marken och djuruppfödning. De tar vad de själva och deras familj behöver från produktionen och ger resten till de högre klasserna. Även om dessa män utgjorde basen i staden så var deras villkor på något vis avundsvärda. De kände till nöjet av lugnet och ett enkelt liv i samhällets tjänst. De är hängivna det fysiska arbete som krävs för deras arbete, och deras kroppar är vältränade. De fyller sin fritid med begrundande av naturen, utbildning av sina barn som är högt värderade av denna klass, och bön, de prisar Gud för att han har gett dem de nöjen som de upplever.

Den andra medborgarklassen, silverklassen, är den som består av vakter och soldater. De får sysslolöshet och vinst i fredstider och får gratis mat från producenterna. De filosoferar, beundrar naturens förmåner, utbildar sig efter sin ålder, och är inblandade i vapenhantering. I krigstider är de stadens mest entusiastiska försvarare. Deras mod är ojämförligt, och de skulle utan tvekan ge sitt liv för att bevara samhället eller försvara sin tro, som de skattar högt. När de återvänder från striden behandlas de som hjältar. Deras huvuden bekransas av lagerblad, de behandlas som prinsar, och fabulösa fester hålls till deras ära. De bärs triumferande omkring av folket och älskas av kvinnorna.

Den tredje klassen är filosofkungarnas, guldklassen. Dessa är de äldsta människorna, rekryteras från de av vakterna som visat mest mod, de bästa befälhavarna, och de mest begåvade av filosoferna. Deras enda värdefulla är förnuft, ty de är befriade från sina jordiska tillgångar. Deras tro på Gud är deras enda vapen. De är berömda för sitt perfekta utövande av dygderna. De är ett exempel för alla, och människorna skänker dem gladeligen en del av sin egendom för att dessa mästare ska överleva. Filosofkungarna är stadens styrande. De bestämmer dess öde i en sammankomst. De är också religionens tjänare, Den Allsmäktiges återinförda religion, och där vilar deras legitimitet. I deras maktpositioner råder Den Allsmäktige dem. De använder sin makt som Den Allsmäktige råder dem, och delar sina villkor med prästerna. De organiserar hela staden, planerar produktionen, skippar rättvisa och stiftar lagar."

Sargas: "Vid min tro, det är en överväldigande stad du har beskrivit för mig."

Aristotle: "Ja, det är det verkligen. Och jag tror att den måste existera någonstans."

Sargas: "Tror du verkligen det, lärare? Var det inte en vanlig dröm?"

Aristotle: "Nej, jag tror att det var ett varsel. Och jag vill försäkra mig om det. Jag har varit här hela min tid, och nu är det dags för dig att omvandlas från en elev till en lärare. Skolan tillhör dig."

Sargas: "Till vilket pris, mästare? Jag har fortfarande mycket att lära."

Aristotle: "Inte från mig, min kära vän."

Och den alltid så allvarlige läraren lämnade den förbryllade Sargas för att börja förbereda sig för sin resa österut...

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:14 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=4127
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com