L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LC - Chapter 12

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:51 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LC - Chapter 12 Répondre en citant

Citation:



Kapitel XII

När folkmassan skingrades tömdes platsen och gav plats åt de soldater som tjänade det romerska ombudet. Det var då, mina vänner, som jag upplevde ett av mitt livs största rädslor; soldaterna, klädda i blodrött, samlades plötsligt på platsen. Det verkade som om de kom från alla håll på samma gång.

Somliga dök upp på murarna och andra lämnade olika byggnader och blockerade alla utgångar. En mäktig orator kom sedan gående från guvernörens palats, ledsagad av en rubust centurion.

När denne mäktige oratorn stannade när han nådde fram till mitten av utrymmet så stannade han och lutade sig mot sin centurion. Slutligen tog han till orda och hans stora brutala röst skrek åt oss: "Du, Christos, som säger dig vara messias och vägvisaren! Jag säger att du skadar denna stad. Du är en upprorens skapare, en farlig revlutionist, en kaosets man. Jag beordrar dig härmed att följa mig!"

Vi andra, hans apostlar, var lamslagna av fasa. vi hörde inte den lätta bris som fick de romerska mantlarna att fladdra. Och vi såg nervöst på och väntade på Christos reaktion. Daju var skräckslagen, han hade blivit mest upprörd över att inte ha valts av Christos att bygga hans kyrka.

Då talade Christos till centurionen: "Jag säger dig, man av föga tro, att det inte är jag som ska följa dig, ty det är du som ska följa mig!"

Då beordrade den mäktige oratorn centurionen att gripa Joshua, och officeren närmade sig oss sakta med ett vilt uttryck. Jag andades i takt med hans steg, och försökte att lugna mitt hjärta som slog snabbt och skräckslaget. När centurionen stod ansikte mot ansikte med Christos såg han honom i ögonen, länge och intensivt. Så plötsligt tog han av sig sin hjälm och sjönk ned på knä framför vår messias, hållandes i sin mantelkant.

"Lärare", bad han, till stor förvåning för sin överordnade, "jag vill följa dig och tillhöra din gemenskap av troende. Vad måste jag göra? Jag vet att jag syndar och att jag har tjänat en ond herre, men jag begär några ord från dig. Berätta hur jag ska åtgärda vad jag har gjort!"

Då hjälpte Christos honom att resa sig upp och inför romarnas blickar sade han: "Syndat, sa du, och du har gjort det första en troende måste göra; att vara ödmjuk och bekänna. Sålunda förlåter Gud dig om din ånger är uppriktig."

Christos vände sig mot sina apostlar och fortsatte: "Och ni, vet att er flocks synder är förlåtna om de kommer och erkänner dem inför era öron; om de är redo att gottgöra dem."

Därefter närmade sig Christos fontänen och sade till centurionen: "Genom Den Eviges nåd tvättar jag bort dina synder, förnyar dig genom vatten, källan till liv."

Och Christos satte samman sina händer under fontänens vattenståle. Han skvätte ned centurionen med vatten och viskade orden: "Herre, nedlåt dig till att tvätta denne man från synd, och ge honom sålunda en ny födsel bland de troende! Jag ber om detta i Den Högstes namn. Amen."

Sedan kallade Christos oss till honom, och vi, hans apostlar, befästes av Christos i fontänens vatten, varigenom vi fick en andra födsel. Han sade till oss: "Mina apostlar, män och kvinnor, genom Guds nåd renas ni härmed från era synder. Visa Honom att ni är värdiga denna ära Han gör er, ty dopets sakramente kan dras tillbaka från dem som förråder dess innebörd."

Det var ett av mitt livs mest lidelsefulla dagar, och en dag som jag aldrig kommer att glömma, så tydligt är den ingraverad i mitt minne. Våra känslor var på sin högsta nivå när vi insåg att soldaterna hade lämnat platsen.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 1:57 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=197
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com