L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - 21 Logien

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12715
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:02 am    Sujet du message: [Dogma] SE - 21 Logien Répondre en citant

Citation:



21 av Christos logier

Här förvaras meningar från Christos den vise, hörda av Samoht och överförda till oss för generation efter generation.

Logia 1: "Ädelhet tillhör själen, och det är i era hjärtan ni måste vara ädla. Men vet att ni även då är sårbara, ty ädelhet såras ofta av tarvlighet."

Logia 2: Lärjungarna sade till Christos: "Lärare, dessa missanpassade ger oss ingenting, och Aristotle varnade oss för dem som flyr staden!"
Christos svarade dem: "Lärjungar! Lev för andra istället för att vänta på att andra lever för er. Det är staden som måste inhysa de missanpassade, det är inte de missanpassade som ska hjälpa staden."

Logia 3: Lärjungarna frågade Christos: "Lärare, efter att Den Högste sände Aristotle att undervisa oss, varför är det nu nödvändigt att Han nu väljer dig att göra samma sak? Var inte Aristotles meddelande fullständigt?"
Då svarade Christos: "Mina vänner, själen består av två delar: förståelse och kunskap. Aristotle kom för att ge er förståelse, och jag kommer för att ge er kunskap. Mellan mig och Aristotle ligger skillnaden i att övertyga och att intala."

Logia 4: Ibland blev lärjungarna missmodiga när de läste Aristotles metafysiska argument. Då frågade de: "Lärare, vad är förnuftets verkliga syfte för dig?"
Och Christos svarade: "Tro för sanningen till oss. Men för att förstå den är det nödvändigt att använda förnuftet."

Logia 5: Och Christos sa: "Förnuft och mysticism tillåter oss båda att förstå Gud, de båda i kombination i vem som helst av oss. Ni finner vägen mot Den Högste i den inspiration ni får av Aristotles förnuft och min religion."

Logia 6: Men Christos varnade oss: "Förnuft utan hjärtats medhåll är som ett tomt skal. Dess innersta väsen förloras och Gud är större än käbblet mellan dessa delar."

Logia 7: Christos sa: "Den kärlek vi hyser för våra föräldrar påminner inte om den vi skänker vår make eller maka, inte heller påminner den om den vänskap vi ger våra vänner. Denna kärlek finns alltid mellan de två, från den ena till de andra. Därför skall Gud älskas."

Logia 8: Ibland frossade lärjungarna på vad deras värdar serverade. Därefter slöade de i de bekväma sängar som erbjöds dem. Nästa dag återgäldade de sina värdar genom att arbeta åt dem. Men Christos frågade: "Vi äter för att leva, vi sover för att leva, vi arbetar för att leva... men varför lever vi?"

Logia 9: Ibland gav Christos oss råd: "Om livet inte har någon mening för er, älska då livet snarare än meningen med livet. Vänta inte på döden för att förstå att förstå att du passerar ditt liv vid sidan av det. Minns: Vi föddes inte bara för att dö, vi föddes för att leva."

Logia 10: Och till hänsyn till inställningen gentemot vardagslivet fastställde Christos: "Vänta ingenting mer från livet. Var inte som de apatiska, utan som dem som vet att i varje ögonblick ges oändlighet till dem."

Logia 11: Och när någon frågade Christos hur man kunde finna glädje så svarade profeten: "Glädje ligger i enkla saker, och inte i komplicerat resonerande som gör människor olyckliga. Hur ska man kunna vara lycklig när man ifrågasätter Guds mysterier, med så komplicerade fakta att vi endast kan förstå dem när vi själva kommer till Honom i solen?"

Logia 12: "Solskenet kommer då att skingra vår fruktan, vårt tvivel, vår oro, våra frågor, vårt hat och vår sorg. Dess hetta kommer att föra oss bort från obehag och kyla."

Logia 13: Angående kärlek så kunde Christos ofta säga: "Kärlek är okonventionella personers barn, personer som aldrig någonsin känner till lagen." En dag blev en av hans lärjungar kär i en vacker kvinna och avvisades av henne... då tillkännagav Christos: "Kärlek är ett frälsningens barn, som aldrig någonsin känner till lagen."

Logia 14: Till uslingar som kom för att säga emot honom, sade Christos: "Tro på Gud, ty utanför Gud och religion existerar inte en gnutta sanning, ingenting av värde, ingenting av betydelse; ingenting existerar utanför Gud, I gengäld är existens gratis, tro därför på honom och sluta använda det trasiga alternativet."

Logia 15: Till män som kämpade sade Christos: "Men ni skall älska varandra i Guds namn!"

Logia 16: När Christos pratade om liv var han ivrig: "Densitet från densitet, allt är endast densitet", eller: "En människa är värd mer än allt han gjorde, oavsett om det var gott eller ont", eller: "Liv är värt vad som helst, vad som helst; men för mig, när jag i mina förvirrade händer håller en väns händer, då säger jag inget, inget är värt ett liv!"

Logia 17: Oläslig.

Logia 18: Till dem för vilka Den Högste verkade otillgänglig, till och med efter Aristotles argument, sade Christos: "För att närma sig Gud och uppfattningen om universum, då är konst bättre medel för er än förnuft eller filosofi. Föreställ er en kropp i förruttnelse, ruttnande tarmar, ögonen utpickade av kråkor, köttet skalas bort bit för bit... och säg dig själv att denna kropp har kunnat älska, kunnat tänka, kunnat känna, kunnat idka samlag, kunnat gråta... men också kunnat komponera musik, kunnat måla fresker, kunnat skriva dikter... så mycket arbete som man har nytta av idag."

Logia 19: Christos sa: "Om du undrar; Vem är jag? Varifrån kommer jag? Vart går jag? Då kan du alltid svara dig själv: Jag är jag, jag kommer från mitt hem, och jag är på väg tillbaka dit."

Logia 20: Och ofta, lika plötsligt som gnistan tänder eld på fnösket, anförtrodde Christos oss: "I de tillbakahållnas hjärta finns ibland vår sammanhållning."

Logia 21: "Ta er i akt för vilseledande tro, mina vänner... Ty hedningarna är som myror; de kommer alltid tillbaka."

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:06 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?p=25540#25540
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com