L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - Sankt Loyats biografi

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12867
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:14 am    Sujet du message: [Dogma] SE - Sankt Loyats biografi Répondre en citant

Citation:



Sankt Loyats

Fader Loyat, präst i Canterbury, grundare till St. Jeromes order föreslås här för kanonisering som en kyrkans byggmästare. Förutan fader Loyats arbete så skulle Den Aristoteliska Kyrkans arbete på engelsk mark varit väsentligt försenat.

Ett liv tillägnat Jah

Loyats ungdom är höljd i dunkel. Han föddes den 12:e december år 1428 i fiskestaden Dover, Sussex, England. Loyats var en hängiven fiskare. Större delen av sina dagar tillbringade han långt från kusten i sin lilla fiskebåt för att få de största fångsterna, dessa delade han med sina grannar.

Under sin tid som fiskare gjorde Loyats ingen hemlighet, varken av sin kärlek för gud, eller för sina planer inför framtiden.

Citation:
Jag heter Loyats, jag är endast en ödmjuk fiskare och önskar inget annat än Guds vilja.



Loyats hörde alltid kyrkan kalla på honom. Emellertid insåg Loyats att endast Den Allsmäktige kunde se hans framtid. När man frågade honom om han skulle ansluta sig till kyrkan så svarade han:

Citation:
Det är vad jag vill göra, men jag kommer att vandra den väg Herren vill att jag ska vandra, må det vara att tjäna kyrkan eller någonting annat.



Loyats var också mycket begåvad inom konst. Loyats skapade både Dovers och Canterburys första sigill. Senare skulle han komma att grunda College of Heraldry i England. Han använde sin begåvning för att rita vapensköldar åt de flesta av Englands prästerskap. Oturligtvis så har de flesta av hans verk skingrats genom åren, men det finns fortfarande kopior av hans arbeten:



Canterburys församling

Trots sin kärlek till staden Dover och sina grannar så reste han till Canterbury och tillsattes som församlingspräst i denna församling.

Tack vare hans tillförlitlighet, ärlighet och sitt vänskapliga uppträdande smälte han snabbt samman med människorna i Canterbury, precis som han gjort i Dover.

På grund av hans starka personlighet och hans tillgänglighet så valde många av Englands präster och prästinnor att följa fader Loyats exempel när de organiserade sina egna församlingar i sina städer.

Miraklet med fiskarna

När fader Loyats anlände till Canterbury för att tjäna som präst, så upptäckte han att stadens fiskare var i ett trängande läge. Eftersom han var en fiskare själv så bekymrades Loyats av deras svåra belägenhet. Fiskarna gav sig ut i sina båtar på morgonen, eller stod på stranden med sina linor, trots detta så återvände de tomhänta varje dag.

Canterburys fiskare kunde inte försörja sig själva eftersom de återkom tomhänta varje dag, och Canterburys invånare led när de inte kunde äta fisk för att stärka sina sinnen.

Fader Loyats bad genast till Jah, och den natten drömde han om att han åkte ut på havet i en båt. Han styrde inte båten, den styrdes av gudomliga händer. När båten stannade så kunde Loyats se fiskstim som simmade förbi i havet.

Nästa dag ledde fader Loyats Canterburys fiskare till platsen han hade sett i sin dröm. Den dagen fångades mer fisk än vad som någonsin tidigare fångats av stadens män och kvinnor. Tack vare fader Loyats mirakulösa dröm kunde nu Canterburys fiskare försörja sig själva.

St. Jeromes order


I dåtidens England var Den Aristoteliska Kyrkan dåligt organiserad. Loyats såg tidigt behovet av att omorganisera kyrkan. Fader Loyats skapade den första religiösa orden i England, St. Jeromes order. Denna orders uppdrag var att översätta, och föra kyrkans lära till Englands invånare.

Fader Loyats översatte själv oräkneliga dokument till engelska. Han förde de dogmatiska arbetena till engelsk mark samman med den kanoniska lagen och sakramenten. Det är tack vare hans order som arbetena fortfarande översätts och skänks till de troende i England.

Fader Loyats död

Den 1:a maj år 1454 förfärades Englands troende vid beskedet att fader Loyats hade insjuknat. Budbärare från Canterbury spred nyheten att denne store man hade slagits av en ödeläggande sjukdom.

Loyats bibehöll sin tro på Gud till och med när sjukdomen försvagade hans kropp:

Citation:
Jag ska inte gå till någon doktor och kommer att gå till Herren när Han är färdig med mig här och kallar mig till sig.

Jag ska fortsätta med den lilla kraft jag har, jag ska förbereda mässan och arbeta i min kvarn, men jag vet inte hur länge jag kommer att kunna fortsätta. Frukta inte, ni kommer att se mig igen den dag som Herren kallar er också. Tills dess kommer jag att vaka över er... på mitt sätt.



Då visade Canterburys borgmästare, Madmaxhammer, stadens kärlek till sin präst genom att förorda uppförandet av en staty av Loyats på torget framför kyrkan. Fader Loyats vägrade dock att gå med på det:

Citation:
Till och med en staty är för mycket, de som jag vill ska känna mig känner mig redan, och om det krävs en staty för att få folk att fråga om mig eller prata om mig, då kan de spendera sin tid bättre genom att prata om någonting annat.



Vittnesbörd:

Fader Mecchio från Canterbury a écrit:
Enligt mina erfarenheter av fader Loyats, så har han, för mig, förkroppsligat inget mindre än dygder och tro.

Som min mentor har jag mycket att säga om hans undervisning. Han lärde mig prästerskapets föreskrifter, i dess upphöjda position, och respekt för mina trons bröder och systrar.



Fader Ecthelion från Dorchester a écrit:
Loyats var en otrolig man, och du kan inte föreställa dig hans generositet och ärliga ande utan att ha känt honom. Han var en man vars tro sken genom hans vardagsliv. Han var aldrig för upptagen för att ge en hjälpande hand åt de som behövde det, oavsett vilka de var.

Oturligtvis så träffade jag honom aldrig personligen, men vi brevväxlade med varandra flera städer från varandra. Han var vältalig, han hade en djup tro, han hade en gåva att förklara trons mysterier för andra, han var omtyckt. Han såg de välsignelser Jah hade skänkt honom, och delade dem med andra.



Madmaxhammer, borgmästare i Canterbury a écrit:
Loyats... Din inverkan kommer aldrig att försvinna från Canterbury. Du är en av våra grundare och förtjänar en hedersplats i kyrkan du har byggt.

Vidare kommer jag att nominera ditt namn till helgonskap.

Herre, håll fader Loyats nära Dig, han är en av de bästa vi kan erbjuda Dig.



Dragonflame a écrit:
Han var en man som man satte MYCKET hög tillit till och en trevlig kille, han var kyrkan hängiven och gjorde allt för att få saker gjorda, något som ingen annan kan överträffa.

Hans begåvning var lika stor som hans popularitet, han var förmodligen en av världens mest inflytelserika personer. Han inte bara påverkade kyrkan i sin helhet, hans entusiasm och gladlynthet påverkade oss alla och vad han har gjort spelar fortfarande en viktig roll i dagens liv.

Det är förmodligen tack vare honom, och inte någon biskop eller kardinal, som denna kyrka överlevde i England...



Moder Arynna från Dartmouth a écrit:
Han var alltid villig att hjälpa alla, till och med en främling som han aldrig tidigare träffat. Fader Loyats gav alltid villigt hjälp och råd närhelst han bads om det. Han gick utöver dem som behövde det.



drrino a écrit:
För mig var Loyats en vän och ett mål att försöka uppnå. Till och med innan han blev präst var Loyats en far åt staden Dover. Vi bad honom alltid om hjälp, och an var alltid där för alla. Han knorrade inte, och han hade inget ont i sig. Loyats och hans minne är en förebild för mig, men jag vet att jag alldrig kan nå den.



Anto_Capone, Hertigen av Cornwall a écrit:
Loyats var min vän, jag kände honom väl redan innan han ens blev präst!=D

Trevlig kille, jag saknar honom verkligen.



Zamorak a écrit:
Trots att jag inte kände honom så var han, enligt vad jag har hört, en viktig man för alla Sussexs invånare. Jag stödjer att han helgonförklaras!



Selene a écrit:
När jag var en relativt ny nivå 1 så fick fader Loyats en båt vid en slumpmässig händelse. Han valde att sälja den till den första nivå 0 eller 1 som erbjöd 80 pund. Jag var den som antog erbjudandet och uppskattade denna generösa start. Ingen stor sak, men jag tror att detta är ett typiskt exempel på hans genorisitet. När han var döende använde han tiden med att försäkra sig om att staden hade ett tillräckligt stort förråd av mjöl för att det skulle räcka ett tag.



Gwendalyn a écrit:
Jag vet att han på sin dödsbädd fortsatte sitt goda arbete. Han tvingade sig upp ur sängen för att arbeta varje dag och sålde sitt mjöl i stadshuset så billigt som möjligt. Med dessa pengar köpte han varor som låg på ett överpris från marknaden och sålde dem för lägsta möjliga pris. (vid detta tillfälle var det majs som såldes för dyrt, så han betalade 4-4,50 pund och sålde för 2 pund. Jag tror att han gjorde det samma med bröd och fisk för att ge det till de fattiga.)



Levnadsregler:

Citation:
I en Guds människas liv finns det ingen plats för människors politik.



Citation:
Ingen, inte ens Den Allsmäktige, som har all kraft, skulle, eller skulle vilja, tvinga dig att göra någonting du inte själv vill göra. Den Universella och Romerska Aristoteliska Kyrkan är en kyrka som består av frivilliga troende utan marionetter och mästare.



Citation:
Aristotle lär oss att människan borde mätas genom sin egen självbild, inte andras.




Reliker: Fader Loyats jordiska kvarlevor vilar i Canterburys kyrka. Där finns även återstodden av hans fiskebåt. I St. Jerome orderns salar finns det sigill han skapade för officiella dokument (ses ovan).

Skydshelgon åt: Fiskare, översättare

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 2:18 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=4203
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com