L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 3

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:42 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 3 Répondre en citant

Citation:


Kapitel III Själen - I vilket Aristotle och Epimanos fastställer att människan, till skillnad från djuren, måste ha en själ.


Aristotle och hans familj hade bott i Pélla, Makedoniens huvudstad, i flera månader. Nicomachus, hans far, hade precis utnämnts till den makedoniska kungens, Amyntas II, personliga läkare. Aristotles visdom växte under hans privatlärares upplysande vägledning. En dag när Aristotle återvänt från torget så satt han vid fontänen på hans faders gårdsplan, och frågade sin lärare:

Aristotle: "Mästare, hur kommer det sig att människor kan tänka, medans djuren inte kan det?"

Hans lärare, Epimanos, svarade:

Epimanos: "Vem kan påstå sig kunna läsa naturens bok och finna gudarnas hemligheter? Aristotle, jag säger dig detta: vi kan inte veta om djuren tänker. Att människan kan tänka är säkert. Men djuren? Är vi i deras tankar?"

Aristotle: "Ärade mästare, håller du inte med om att människan alltid söker nyskapande?"

Epimanos: "Jo, verkligen, det är ovanligt att se en människa som står still, nöjd med vad han har och vad han vet."

Aristotle: "Ja, tyvärr, det är mycket sällsynt, och ofta tycker jag att det vore bättre för människan att nöja sig med att leva gamla tiders enkla liv. Människan söker oavbrutet efter ny kunskap. Men berätta, ärade Epimanos, är inte människans sökande beviset på dennes själ och intelligens?"

Epimanos: "Jag förstår vad du försöker säga: om människan inte oupphörligt sökte, då skulle det innebära att han är nöjd med vad han har, att han inte förnyar, att han inte ens tänker. Så man kan nog säga att människans vetgirighet skapar själens existens."

Aristotle: "Ja, det var det jag ville säga. Jag ser att jag inte har någonting att lära av dig. Låt oss ändå fortsätta lite till. Du har en vacker hund tror jag? En vinthund?"

Epimanos: "Ja, en gåva från vår kung som ett tack för mina tjänster i kriget mot de keltiska invadörerna. Jag är väldigt fäst vid honom."

Aristotle: "Jag förstår. Hur tränar du din hund?"

Epimanos: "Det är enkelt: jag tvingar honom att göra någonting, och när han gör det på rätt sätt så belönar jag honom. Och om han gör dåligt ifrån sig så straffar jag honom."

Aristotle: "Utmärkt! När han väl är tränad så är det väll alltid bra att du har lärt honom att göra detta, eller hur? Han förstår att han inte blir belönad om han inte gör som du har lärt honom."

Epimanos: "Ja, men jag kan inte se vart du är på väg med ditt resonemang."

Aristotle: "Till detta, mästare: denna hund är så ädel och vältränad att han endast handlar i enighet med din träning. Han gör inte detta av eget initiativ, och när han är tränad så kan han inte längre ändra sig. Håller du inte med?"

Epimanos: "Det är sant att han måste tränas om för att förändras, och straffas för sådant som han tidigare belönades för. Dessutom så skulle den stackars hunden bli galen. Det vore fel."

Aristotle: "Ja, men sa vi inte tidigare att det var människans vetgirighet och förmåga att skapa nya saker som visar att han har en själ?"

Epimanos: "Jo, det sa vi. Och om jag följer ditt resonemang så betyder det att djuren, som exempelvis min hund, som inte kan förändra sitt beteende själva därför inte någon själ, till skillnad från människan.

Aristotle: "Exakt! Därigenom så är det fastslaget att det finns en skillnad mellan människan och djuren. Men vad är det för skillnad? Vet du?"

Epimanos: "Nej, jag har ingen aning. Vill du att vi tillsammans ska söka efter svaret på denna fråga?"

Aristotle: "Gärna! Men inte just nu, jag ser att min far är på väg tillbaka från det kungliga hovet, och jag är ivrig att få höra palatsets nyheter. Ha det bra!"

Epimanos: "Tack det samma, min lysande elev!"

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:46 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=3928
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com