L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church
Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR
Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game
 
Lien fonctionnel : Le DogmeLien fonctionnel : Le Droit Canon
 FAQFAQ   RechercherRechercher   Liste des MembresListe des Membres   Groupes d'utilisateursGroupes d'utilisateurs   S'enregistrerS'enregistrer 
 ProfilProfil   Se connecter pour vérifier ses messages privésSe connecter pour vérifier ses messages privés   ConnexionConnexion 

[Dogma] SE - LA - Chapter 6

 
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant  
Auteur Message
Kalixtus
Cardinal
Cardinal


Inscrit le: 24 Fév 2013
Messages: 12878
Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:55 am    Sujet du message: [Dogma] SE - LA - Chapter 6 Répondre en citant

Citation:



Kapitel VI Mästaren - I vilket Aristotle träffar Plato, sin lärare, och imponerar på honom med sin kunskap i syllogism.


Efter flera dagars uttröttande resa nådde Aristotle slutligen Athen. Vad han såg gjorde honom mållös. Staden var underbar, och arkitekturen hade en storslagen renhet. Pelarna var utspridda i en harmoni som lyfte själen. I varje gathörn vittnade utbredda marknader om den handel som pågick i området. Trädgårdarna var oräkneliga, och man kunde se små grupper av filosofer som begrundade sofism vid de luxösa växterna, de bedårande fontänerna och tusentals år gamla stenar. Staden dominerades av ett storslaget tempel, som från en upphöjd plats på en platå, dominerade staden.

Aristotle var mycket imponerad och till slut så hittade han akademin där den berömde Plato undervisade. Platsens storslagenhet överväldigade honom, och han vandrade genom byggnadens oändliga marmorkorridorer som om de vore en hallucination. Hans steg ledde honom mot en tung dörr på vilken det stod: "Undervisning, Andra Perioden." Aristotle hade aldrig tidigare sett någonting liknande och frågade sig själv vad den underliga inskriptionen kunde betyda, men han beslöt sig för att gå in och fråga om vägen. En vresig kvinna informerade, med sammanpressade läppar, Aristotle om att "Professor Plato undervisar en klass med elever i tredje årskursen i slutet av korridoren åt höger, därefter åt vänster, därefter två gånger åt höger, sedan åt vänster, sedan rakt fram och upp för trappa B." Till slut gav en av kvinnorna Aristotle en mörk blick och han förstod att förstå att han borde gå sin väg omedelbart.

Efter ännu mer vandring och hånfulla blickar från studenterna som han frågade om vägen så nådde Aristotle slutligen fram till en stor amfiteater där läraren lade märke till hans intrång.


Plato: "Vad heter du, unge man?"

Aristotle: "Aristotle."

Plato: "Utmärkt. Du måste dock veta att jag inte undervisar någon som jag inte har provat först."

Aristotle: "Jag är redo."

Plato: "Utmärkt. Aristotle, om jag låter dig följa med i min undervisning så kommer jag att lära dig grundläggande logik, och mer om din intelligens tillåter det. Men först måste du lära dig att lösgöra dig från det du anser vara säkert. En bra filosof litar endast till sitt eget resonemang och måste kunna demontera sofisternas resonemang för att ha en perfekt kunskap om alla världens saker. Lyssna noga: det skulle sägas att ingen katt har åtta svansar, men en katt har en svans mer än ingen katt. Därför måste en katt ha nio svansar."

Aristotle lyssnade noga.

Plato: "Kan du visa hur absurd denna sofism är?"

Aristotle reflekterade över det en kort stund och fastslog följande...

Aristotle: "Låt oss fortsätta med detta resonemang. En katt måste ha nio svansar, därför har en katt nio svansar mer än ingen katt. Och eftersom ingen katt har åtta svansar så måste en katt ha sjutton..."

Plato: "Bra sagt."

Aristotle: "Om man lägger detta resonemang i en cirkel så börjar det att säga emot sig själv. Påståendet som kommer från slutsatsen måste därför vara falskt."

Plato: "Det var utomordentligt, unge man. Jag märker att jag inte behöver lära dig syllogism, du har det naturligt."

Och Aristotle var glad att han hade tillfredsställt sin nya lärare.

_________________
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Jolieen



Inscrit le: 28 Mai 2018
Messages: 3052

MessagePosté le: Dim Sep 23, 2018 12:57 am    Sujet du message: Répondre en citant

Arrow Origin http://rome.lesroyaumes.com/viewtopic.php?t=4090
_________________

Cardinal-Deacon of the British Isles -Bishop In Partibus of Lamia - Prefect to the Villa of St.Loyat - Expert to the pontificial collages of Heraldry - Assessor to the Developing Churches
Revenir en haut de page
Voir le profil de l'utilisateur Envoyer un message privé
Montrer les messages depuis:   
Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Index du Forum -> La Bibliothèque Romaine - The Roman Library - Die Römische Bibliothek - La Biblioteca Romana -> Archive of the Vatican Library Toutes les heures sont au format GMT + 2 Heures
Page 1 sur 1

 
Sauter vers:  
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum
Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Traduction par : phpBB-fr.com