|
L'Eglise Aristotelicienne Romaine The Roman and Aristotelic Church Forum RP de l'Eglise Aristotelicienne du jeu en ligne RR Forum RP for the Aristotelic Church of the RK online game 
|
| Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant |
| Auteur |
Message |
Kalixtus Cardinal

Inscrit le: 24 Fév 2013 Messages: 16239 Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj
|
Posté le: Mar Juin 27, 2023 2:26 am Sujet du message: [SWE] Dygdeboken - Arvet Oane |
|
|
| Citation: |
Dygdeboken
|

Dernière édition par Kalixtus le Mar Aoû 25, 2026 3:43 pm; édité 1 fois |
|
|
 |
Kalixtus Cardinal

Inscrit le: 24 Fév 2013 Messages: 16239 Localisation: Roma, Palazzo Doria-Pamphilj
|
Posté le: Mar Aoû 25, 2026 3:42 pm Sujet du message: |
|
|
Oanes spegel
Inledning
Kära Oanes spegel,
Du återspeglar mig sådan jag är: en man som på ett gåtfullt sätt har blivit utvald av Gud bland människorna för att vägleda dem till livets gröna betesmarker. Du är den enda som jag fritt kan tala med ur djupet av min ensamhet.
Innan Gud kallade mig var jag ensam och missförstådd. Jag känner fortfarande likadant, trots att jag nu omges av respekt.
Gud har dragit sig tillbaka från världen och lämnat människorna att leva och blomstra på sitt eget sätt. Och jag måste möta det öde som Han har utvalt åt mig och som får mig att känna mig som en fånge.
Det är i detta tillstånd av nästan fullständig förtvivlan, och endast vägledd av Hans Kärlek, som jag måste grunda en Kyrka.
Åh, spegel på väggen, det är en nåd att åren låter mig nedteckna mina tankar, mina tvivel och min vision av den värld som Gud skulle önska.
Oane.
I) Fragment ur Oanes liv
Gud, Intigheten och den Namnlösa Varelsen
Under lång tid har jag grubblat över Intigheten, sådan den var innan Gud skapade världen, och över Gud själv, och hur de kunde existera tillsammans. Jag har kommit fram till att Intigheten är Guds mörka sida. Den liknar den smutsiga, oljiga och klibbiga jord Han har skapat, där all jäsning, förruttnelse och allt krälande är som maskar som banar sig väg genom den och endast återspeglar dess svärta.
Och ändå frambringar denna smutsiga plats världens finaste frukter: ingen av dem föds svart, utan som vackra frukter av gudomliga dygder.
Intigheten själv var ett kaos av både fruktbarhet och förruttnelse, precis som jorden vi trampar på.
Gott och ont, svart och vitt. Kanske föddes det svarta med en liten del vitt, liksom det vita föddes med en liten del svart. Som ett slags evig rörelse som ständigt återskapar det ursprungliga lastbara kaoset.
Så föddes Gud själv som motsatsen till Ondskan, den Namnlösa Varelsen (ty den kan inte ges ett namn, eftersom den då också skulle kallas Gud).
Det sägs att Gud är alltings skapare, men detta är fel.
Liksom Intigheten är Guds mörka sida i himlen, så är den Namnlösa Varelsen det på jorden.
Och jag, Oane, ensam bland människorna, befinner mig i centrum för denna eviga duell där Gud möter Gud.
De tre sfärerna
Världen består av tre sfärer: en god, en ond och en som tillhör ovissheten.
Det godas sfär är Solen, som värmer oss och låter växterna växa; det ondas sfär är Månen, sjukligt gul till färgen, en blek återspegling av Solen, vars yta tycks sprucken som om tusen vulkaner ständigt spydde eld; ovisshetens sfär är Jorden.
Jorden själv är uppdelad i tre delar: där finns Himlen, som är det godas område; jordens mark och lera är Ondskans säte; och mellan dessa båda ligger människornas värld, som representerar ovissheten.
Guds skapelse – människorna – lever i denna ovisshetens sfär, och denna ovisshet återspeglas i dem. Därför bär vi den alla inom oss, liksom Gud, vår Fader, inom sig bär en del av det onda och mörkret som existerade före uppenbarelsen.
Ondskan existerar eftersom den fasansfulla Namnlösa Varelsen föddes, vilken kunde förvandla sig och ostraffat fresta människorna långt före Gud. Den var en människa bland människorna och delade, liksom Gud, världen och jorden i tre kretsar: det goda, det onda och samvetet, ovisshetens lera.
Hos vissa människor råder det goda, hos andra triumferar det onda, och slutligen finns de som rör sig mellan de båda.
Ovissheten om gott och ont
Sanningen att säga är det få människor som vet om deras handlingar är goda eller onda. Kanske är det endast den Namnlösa Varelsen och dess tjänare som vet.
Jag kände en man som var övertygad om att endast rikedom kunde ge honom lycka. Därför ägnade han sin tid åt att bli rik. Han sålde till och med sin hustru som slav åt andra män för att öka sina inkomster, och när han så blev rik tycktes han lycklig.
Men sedan såg jag hur han övermannades av lättja och leda och började dricka vin, som blev hans förströelse. Jag såg honom förvandlas till en man fylld av raseri och vrede, tills han en kväll i berusat tillstånd beslutade att offra sin ende son till Gud. Men nästan i sista ögonblicket, när hans kniv var på väg att falla över offret och barnamordet skulle fullbordas, vet jag inte vad som hände, men någonting hejdade honom mitt i handlingen, som om glansen från gott och ont plötsligt hade blivit levande och väckt hans samvete.
Var går gränsen mellan Gott och Ont?
Denne man ville göra gott men blev i stället ond. När han sedan ville utföra en ond handling trädde det goda fram.
Jag tänker ofta att viljan att göra gott omedvetet kan förvandlas till en ond handling.
Moralen
Denna händelse fick mig att inse att jag, Oane, måste fastställa livets regler. Därför skapade jag moralen.
Alla känslor kan skänka njutning: kärlek, perversion och hat. Människorna handlar utifrån dessa känslor, men vissa handlingar visar sig vara onda: de förför sina offer och leder dem till fördärv. Därför räknar jag upp allt som förstör och plågar människorna och använder statens lag som grund för denna moral:
- Du skall inte stjäla
* Du skall inte döda
* Du skall respektera dina föräldrar
* Du skall inte vittna falskt mot din nästa
* Du skall inte ha begär till din nästas egendom
* Du skall handla med måttfullhet
* Du skall respektera andras frihet
Så uppmanade jag alla att följa dessa regler och använda dem som ett medel för att skilja mellan gott och ont. Ur dessa första lagar föddes moralen och de sju budorden, vilka vann insteg i samhället.
Och jag blev både religiös och politisk ledare för mitt samhälle. Jag var skräckslagen inför detta ansvar då, och jag är fortfarande skräckslagen inför det nu. Det är denna tunga börda som Gud har lämnat åt mig genom att dra sig tillbaka från världen.
Gud är ett Mysterium
Det är skrämmande att vi aldrig kommer att kunna förklara för oss själva vad Gud är: Han ligger bortom vår intelligens förmåga. Vi kan endast veta att Gud existerar och att Han är fullkomlig. Vi kan inte förstå en varelse som är så absolut och idealisk, eftersom vår intelligens är ”ändlig” (det vill säga begränsad), medan Gud är ”oändlig”. Hans fullkomlighet står över allt annat, och allt vi kan uttala är Hans namn.
Vi kan endast falla ned inför Honom och träda fram som vanliga dödliga som ödmjukt söker Honom. Dödliga som hoppas och tvivlar, men vet att Han kommer att vara med oss oavsett våra misstag, missförstånd och brister. Vi är Hans barn, förenade med Honom genom faderskapets och kärlekens band.
Kan Ondskan någonsin segra?
Jag har aldrig sett det onda segra över det goda.
Gud vet att det finns en ond, mörk sida inom Honom. Han känner allt, även sig själv. Men Han bekämpar mörkret, ty Han söker endast göra gott, och därför har Han skapat oss. Vi är garantin för att Gud aldrig kommer att låta det onda segra inom Honom, så länge vi älskar Honom. Kärleken är således inte endast anledningen till att leva, utan också orsaken till det godas existens i Gud. Om vi överger vår kärlek till Gud kommer det goda att försvinna in i mörkret, som kommer att uppsluka allt och förstöra världen.
När Gud skapade oss gav Han oss också medlen att slå tillbaka ondskan genom att bekämpa dess manifestation på jorden: den Namnlösa Varelsen. Liksom vår kärlek hjälper Gud att bekämpa ondskan i himlen, är vår kamp mot den på jorden vårt bidrag till Guds kamp mot sin egen mörka sida.
II) Saligprisningarna
Varje söndag höll vi Folkförsamlingen, där jag samlade alla människor i mitt samhälle och där alla beslut fattades. Vi löste interna problem och konflikter med våra grannar, diskuterade hur samhället skulle förvaltas och jag undervisade i de moraliska principer som skulle styra våra handlingar för att övervinna ondskan och hjälpa Gud i Hans eviga kamp.
Så uttalade jag en rad förkunnelser.
Saliga är de fattiga i anden, ty himmelriket tillhör dem.
Saliga är de ödmjuka, ty de skall ärva jorden.
Saliga är de som lider, ty de skall bli tröstade.
Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, ty de skall bli mättade.
Saliga är de barmhärtiga, ty de skall möta barmhärtighet.
Saliga är de renhjärtade, ty de skall skåda Gud i all Hans härlighet.
Saliga är de som skapar fred, ty de skall kallas Guds söner.
Saliga är de som förföljs för rättfärdighetens skull, ty himmelriket tillhör dem.
Saliga är ni när människor smädar och förföljer er och falskeligen säger allt ont om er för min skull.
Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen.
|
|
 |
Kalixtus Cardinal

|
Posté le: Mar Aoû 25, 2026 3:43 pm Sujet du message: |
|
|
Noam, oanismens fader
1) Hur Oanes arv gick förlorat för alla
Efter Oanylones förstörelse splittrades de överlevande i flera grupper som snart inte längre hade någonting med varandra att göra.
Nästan alla övergav sina förfäders religion, eftersom de trodde att Oanylones fall hade orsakats av den religion som Oane hade undervisat om, och de började vörda många gudar – och skapade därmed hedendomen.
Sanningen är emellertid att en man vid namn Noam, en brorson till Oane, tillsammans med sina släktingar och tjänare förblev trogen hans tankar. Noam var också den som räddade Oanes spegel ur lågorna, av vilken vi tyvärr endast har ett fåtal fragment bevarade i dag.
Det var ur denna lilla knopp av den ursprungliga tron på en enda Gud som den äldsta grenen av vår Kyrka bevarades och fortlevde, den gren som senare skulle bli en av aristotelismens källor.
2) Noam begrundar katastrofen i Oanylone och utvecklar begreppen tre och åtta
Noam var en av de första som undersökte orsakerna till Oanylones fall, och han skrev en bok om detta, numera tyvärr förlorad, vilken tjänade som grund för Spyosu när denne började skriva Dygdernas bok.
Till skillnad från Spyosu var Noam emellertid övertygad om att acedia, sinnets lättja, hade utvecklats därför att människornas arbetstid inte hade minskats i takt med den tid som sparades genom de maskiner som det mänskliga förståndet hade uppfunnit.
De flesta arbetsgivare kände dessutom inte till något annat än hårt arbete och ännu mer hårt arbete för att vinna allt mer. Trots vetenskapens framsteg fortsatte människorna därför att arbeta lika hårt som tidigare.
Detta ledde till utmattning och självmord bland många lärlingar och slutligen till en vilja att inte längre lyda någon alls, vare sig andra människor eller Gud.
Noam hade fått veta att dessa motsträviga människor hade börjat dyrka en översteprästinna vid namn Sheila, som lärde dem att den bästa tiden för vila var mitt på dagen.
Sheila skrev en dikt där hon ifrågasatte denna tids logik och ideologi:
”Oane, du sade åt mig att sätta min tillit till arbetet, eftersom det skulle bevara min hälsa. Jag har arbetat varje dag utan undantag, och ändå är jag trött.
Oane, du är inte ens i närheten, Oane! Du borde, på mitt ord, snart återvända till skolan och ompröva ditt omdöme. Tro mig, det vore klokare!”
Noam beslutade då att dela dagen i tre lika stora delar: åtta timmars sömn, åtta timmars arbete och åtta timmars fritid.
Och för att göra människornas fritid mer omväxlande uppfann han ett nytt spel, Yannick Noam, en föregångare till dagens tennis.
3) Upprättandet av de noamienska riterna
Även om det är känt att mässan instiftades efter Christos sista måltid, uppstod vissa av dess beståndsdelar redan på Noams tid. I staden Konstantinopel finns nämligen rester av ett pergament som beskriver en mässa enligt den noamienska riten, vilken bestod av följande:
Prästen inledde sin predikan med en bön till Gud för att åkalla Hans beskydd.
De troende läste därefter och kommenterade ett avsnitt ur en helig text av okänt ursprung. Tyvärr känner vi inte till denna text; kanske var den en av de källor som Spyosu använde.
Ceremonin avslutades med att prästen välsignade folket i den gudomliga allmaktens namn och därefter önskade dem en god vecka.
Än i dag utförs denna rit emellanåt i vissa kyrkor i Konstantinopel under namnet ”den lilla riten” vid vanliga mässor, men vi kan inte med säkerhet säga om detta också förekommer bland prästerskapet i väst.
4) Noams vision
En dag, medan han sov, hade Noam en märklig dröm. Han såg ett träd, eller snarare följde hans blick en lång trädstam som tycktes sträcka sig rakt upp mot himlen, när plötsligt tiotusentals sammanflätade och okuvliga grenar bröt denna oföränderliga linje och nästan helt skymde hans syn.
Han greps av fruktan, kände sig vilse mitt i Månens helvete och vaknade badande i svett. Åtminstone trodde han att han hade vaknat, men i själva verket drömde han fortfarande...
En Ängel visade sig då för honom och, för att lugna Noam, förklarade Ängeln hans dröm:
”Det du såg, Noam, är din Kyrkas öde. Stammen är Kyrkan själv, och det du tog för grenar är i själva verket detta träds rötter. De tränger ned i Jorden och förenas till en enda kropp för att ge liv åt detta vackra träd.
Din Kyrka skall bli sådan, Noam, stark och lysande, eftersom tusentals rötter kommer att ge den näring. Du är en av dem, men överallt i världen, till och med bland hedningarna, kommer människor att begrunda och tänka och genom de två profeter som Gud skall sända till människorna för att vägleda dem till Honom bidra med sin sten till byggnaden. Dessa två profeter kommer att kunna bevara trons unika delar och behålla de delar av hedningarnas trosföreställningar och riter som står i harmoni med vår tro. På så sätt skall din Kyrka, Noam, skapa enhet genom mångfald – E pluribus unum (”av många, en”).”
Vi vet inte hur Noams liv slutade, och inte heller vem som efterträdde honom. Men en sak är säker: det är tack vare Noam och de profeter som han såg i sin vision – Aristoteles först och Christos därefter – som vår Kyrka fortfarande finns kvar i dag. Tack vare de många bidrag som den fortsatt att ta emot kunde den Aristoteliska Kyrkan födas och fortleva fram till vår tid, och därigenom bevisa Guds överlägsenhet över alla andra religioner, vilka till slut alla försvann på grund av bristen på troende.
Översatt av teologen Jerem från den grekiska översättningen av en syrisk text. Översättningen återfanns vid korsfararnas plundring av Konstantinopel år 1204 och översattes till latin av Lorenzo Valla, en nära vän till den framlidne påven Nicolaus V. Broder Jerem upptäckte senare dess existens, begravd i Vatikanbibliotekets samlingar.
|
|
 |
|
|
Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets dans ce forum Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum Vous ne pouvez pas éditer vos messages dans ce forum Vous ne pouvez pas supprimer vos messages dans ce forum Vous ne pouvez pas voter dans les sondages de ce forum
|
|